Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Facebook ska sätta stopp för ”klickfiske”

Publicerad 2016-08-05

Facebook ska stoppa vilseledande länkar.

Nu ska Facebook sätta stopp för sajter som lämnar ute relevant information när de sprider sina artiklar på det sociala nätverket. Inspirationen kommer från spamfilter i Googles mejltjänst, skriver tekniksajten The Next Web.

Ett av de stora problemen enligt Facebooks egna användare är medier och andra sajter som luras när de sprider sina länkar på det sociala nätverket. Så kallat ”klickfiske” eller ”klickbete” har redan motarbetats med hjälp av att Facebook mäter hur länge läsare stannar inne på en artikel.

Nu tar företaget nya krafttag för att stoppa vilseledande information. Förutom att mäta tiden läsare tillbringar på en sajt kommer det nu även införas ett spamfilter likt det som finns i Googles mejltjänst Gmail, skriver The Next Web.

Filtret ska spammarkera länkar med rubriker där ”avgörande information” utelämnats med flit. Dessutom ska länkar där rubriken kraftigt överdrivs eller upplevs som missledande också beivras.

Prioriterar ned sidor som missköts

För användarna på Facebook kommer detta är märkas genom att inlägg med länkar som fastnat i filtret inte lika ofta dyker upp i flödet. Istället ska transparenta och relevanta nyheter komma högst upp, enligt The Next Web.

Det handlar dessutom inte om att straffa enskilda inlägg på detta sätt utan snarare om att en viss nyhetssajt eller annan Facebooksida prioriteras ned i sin helhet om det framkommer att denna ägnat sig åt för mycket ”klickfiske”.

Följ ämnen i artikeln