Här kryper mask i flygplansmaten

Publicerad 2014-01-03

Norwegians personal larmar om äcklet: Det är fruktansvärt

Maskar och mögel upp­ges vara vardagsmat – i maten.

Nu anklagas flygbolaget Norwegian för extrema ­hygienbrister av sin egen personal.

– Det är fruktansvärt. Jag är rädd att någon ­resenär kommer bli ­all­varligt sjuk, säger ­kabinchefen Anna.

När kabinchefen Anna skulle servera en kycklingrätt till sina passagerare fick hon en chock – det krälade av maskar i maten, berättar hon. Anna och kollegorna på flygbolaget Norwegian blev förskräckta och slängde maten. Men det ska vara långt ifrån första gången ­anställda upptäcker allvarliga fel på födan. Ända ­sedan i höstas, då Norwegian enligt Anna började med en ny typ av förpackning, ska det ha hänt titt som tätt.

– Många förpackningar har varit fyllda med mögel och vi har hittat maskar i kycklingrätten och i tapas, säger Anna, som egentligen heter något annat.

Ska hålla i 180 dagar

Hon menar att mat­snusket beror på att Norwegian vill spara pengar. Bolaget har börjat med mat som ska hålla sig fräsch i 180 dagar. Därför lastas samma förpackningar gång på gång om till nästa flight, enligt Anna.

– Jag skäms och är rädd när jag serverar. Vi som ­jobbar på flygplanet skulle aldrig äta det. Vi har en annan leverans.

Har larmat bolaget

Anna säger att personal har slagit larm om matsnusket och även skickat bilder. Men ledningen ska ha negligerat dem.

Norwegians ledning är inte intresserad av en ­intervju. Men informationschef Charlotte Holmbergh ­Jacobsson svarar i ett mejl: ”Om det stämmer att ­passagerare har serverats dålig mat så är det fruktansvärt och såklart helt ­oacceptabelt. Vi ska genast se över våra rutiner” skriver hon och tillägger att man ska kontakta cateringfirman som levererar ­maten.

Anklagelserna om mat­snusk är den senaste i raden av skandaler som skakar Norwegian.

Under jul- och nyårs­helgerna har hundratals ­resenärer blivit strand-­satta runt om i världen på grund av bolagets problem med sina nya Dreamlinerplan.

Norwegians tuffa julveckor

21 december: 238 svenskar strandsätts på Fort Lauderdales flygplats i Florida. Först kommer inget Norwegianplan. Sedan går det nya planet - en Boeing Dreamliner 787 - ­sönder. Svenskarna kommer hem först på julafton - efter att ha flugit utan mat ombord.

22 december: Återigen en Dreamliner från Norwegian. Återigen Fort Lauderdale. Den här gången mot Köpenhamn. Först försenas det, sedan tvingas det vända på grund av övervikt.

29 december: 276 skandinaviska passagerare på väg till Oslo fastnar på JFK-flygplatsen i New York på grund av problem med Dreamlinerns bromsar. De tvingas till slut fira tolvslaget i luften.

1 januari: Norwegian ställer in en avgång från Bangkok till Stockholm. Återigen problem med Dreamlinerplanets ­bromsar. 278 svenskar anländer först dagen efter. Samtidigt får även resenärer i motsatt riktning vänta i ett dygn på ­Arlanda för att kunna åka till Bangkok.

Källa: Aftonbladet, TT