Olycksplanet tvingades vända – två gånger

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-10

”Det var helt surrealistiskt”

I går kraschlandade ett SAS-flyg i danska Aalborg. I dag fick två plan av samma modell vända i luften efter tekniska problem.

I går kraschlandade ett SAS-plan av modellen Dash 8-Q400.

I dag tvingades två SAS-plan av samma modell vända i luften efter att de startat från Kastrup.

– Det var helt surrealistiskt, säger passageraren Ole Rasmussen till DR.

Och nu genomför SAS särskilda kontroller av sina plan.

Problemen med flygplanstypen Dash 8-Q400 fortsätter. Idag drabbades två plan av samma modell som olycksplanet i Ålborg av problem efter start från Kastrup. Båda planen tillhör SAS.

På måndagsmorgonen startade en Dash 8-Q400 från Kastrup med destination Prag, men tvingades vända efter bara 20 minuter i luften på grund av tekniska problem, uppger DR.

”Surrealistiskt”

Passagerarna fick gå ombord på ett annat SAS-plan av samma modell – men även det tvingades vända i luften och landa på Kastrup igen.

– Det var helt surrealistiskt, och jag tänkte att det inte kunde vara möjligt att det var fel igen, säger Ole Rasmussen, en av passagerarna, till DR.

Passagerarna erbjöds att gå ombord på ett tredje plan, men då hade Rasmussen fått nog.

– Min fru har alltid varit flygrädd, så vi tyckte att det fick vara nog. Intrycket förstärktes av att personalen också verkade mycket frustrerad över situationen, säger Ole Rasmussen.

Mikkel Løndahl vid SAS bekräftar för DR att det rör sig om samma flygplansmodell som olycksplanet i Ålborg i går, men att de tekniska problemen var av en annan karaktär i dag.

Särskilda kontroller

SAS meddelade på måndagskvällen att flygbolaget kommer att genomföra extraordinära kontroller av landningsställen på sina Dash-plan.

Beslutet har tagits i samråd med tillverkaren Bombardier och kontrollerna börjar omedelbart, enligt ett pressmeddelade från SAS. Enligt flygbolaget kommer alla plan av den aktuella modellen vara kontrollerade inom fyra dygn.

I pressmeddelandet skriver flygbolaget: ”SAS bedömer att dessa extraordinära inspektioner, som nu genomförs i samråd med tillverkaren, inte kommer att påverka den planlagda trafiken. Parallellt kommer de Skandinaviska luftfartsmyndigheterna, genom skandinavisk Tillsynskontor (STK) att kontinuerligt orienteras om programmet.”