Så mycket kostar Sahlins jobbkampanj

Publicerad 2012-05-28

I dag avgörs om Mona Sahlin, 55, får toppjobbet som ILO:s första kvinnliga generaldirektör.

Hittills har Sverige plöjt ned nästan en miljon kronor i kampanjen.

I regeringskansliet har fem personer avdelats för att lobba för Sahlin.

– Det har varit präglat av stor varsamhet med pengarna, säger Annika Söder, kampanjledare.

Socialdemokraternas förra partiledare Mona Sahlin har rest land och rike runt i sin kampanj för att knipa åt sig posten som generaldirektör för FN-organet ILO.

Kampanjen har backats upp av den svenska regeringen på allehanda sätt. I dag stöttar dessutom arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) Mona Sahlin under omröstningen i Genève där valet avgörs. Därmed är Sahlin den enda av de åtta kandidaterna som får stöd av sin hemmaregering på plats.

Mingel för Sahlin

Den 15 februari bjöd Hillevi Engström in ambassadörerna från de länder som sitter i ILO:s styrelse på ett mingel för att lobba för Sahlin. Då sa hon:

– Som kvinna och företrädare för en progressiv syn på jämställdhetsfrågor är jag övertygad om att Mona Sahlin har goda förutsättningar att utveckla jämställdhetsarbetet både utanför och inom organisationen.

Även utrikesminister Carl Bildt har engagerat sig i kampanjen.

– Vi identifierar vilka som är nyckelpersoner och vilka vi behöver tala med lite mer, då talar jag med dem, har han tidigare sagt till Sveriges Radios "Godmorgon Världen".

950 000 kronor

Hittills har resor till ett 20-tal olika länder samt hotell, trycksaker, hemsida och kampanjmaterial kostat ungefär 950 000 kronor. Hur mycket prislappen till sist landar på är oklart.

Fyra personer och en praktikant har arbetat intensivt med kampanjen i regeringskansliet.

Arbetet leds av ambassadören Annika Söder på UD, som jobbar heltid med kampanjen och har en månadslön på 70 000 kronor. Vid hennes sida finns också Johan Tiedemann, som tidigare var statssekreterare åt dåvarande socialförsäkringsministern Cristina Husmark Pehrsson. Han lägger 80 procent av sin arbetstid på arbetet och tjänar 50 000 kronor i månaden.

”Får inte bli för dyrt”

– Det var en jättestor utmaning och väldigt kul att få jobba med Mona Sahlin, säger han.

Chefen Annika Söder menar att kampanjarbetet präglats av varsamhet med regeringskansliets pengar.

– Vi sa redan från början att det här inte fick bli för dyrt. Vi måste tänka på vad vi använder regeringskansliets pengar till. Mona har ibland fått sitta i ekonomiklass och flyga tio timmar. Inte särskilt lustfyllt, säger hon.

Mona Sahlin själv har avlönats av Socialdemokraterna under sin kampanjtid i form av ett avgångsvederlag på totalt 1,6 miljoner kronor under två år.