Samsung hånar Iphone 5-köparna

Publicerad 2012-09-20

Bilder från nya Samsung-reklamen.

Folk som köar för nya Iphone är idioter. Det är budskapet i Samsungs nya reklam som än en gång attackerar sin bittra Apple-rival.

För tre veckor sedan dömdes Samsung till sju miljarder kronor i skadestånd till Apple för att ha kopierat sin konkurrents teknik.

Nu slår koreanerna tillbaka.

I en reklamfilm som släpptes på Youtube natten till torsdagen svensk tid hånar man Apples så kallade "fanboys" - kunderna som alltid köper den senaste Iphonen oavsett vilka egenskaper den har.

Jämför med Galaxy

Det 90 sekunder långa klippet visar köer utanför olika Apple-butiker där folk fascineras över Iphone 5 med sin 4G LTE och större skärm – egenskaper som Samsungs egen värstinglur Galaxy S3 haft sedan juli.

Dessutom antyder reklamen att Iphone är något föräldrar köper – och att det kommer bli krångligt med adapters till den nya telefonen.

Efter att reklamen visat Iphone-köarna vara överdrivet entusiastiska över småförändringar som nytt hörlursuttag kommer folk med Galaxy-telefoner förbi och väcker nyfikenhet och avund.

Delade meningar

Precis som förra gången Samsung gick till attack mot Iphone-köparna delar reklamen internet i två delar: folk som tycker att det är en rolig och träffsäker reklam och folk som tycker det är ett slag under bältet.

På forumet Reddit, som ofta är först med det senaste, diskuteras videon flitigt. Användaren SirPasta117 skriver i en av de 2 500 kommentarerna:

"Åh, den gamla 'Jag önskar jag hade Företag X:s kunder så jag driver med dem för att vinna över dem'-marknadsföringstekniken. Den har funkat bra förut, va?"

IT-journalisten John Gruber skriver att taktiken på ett sätt faktiskt har funkat – eftersom Samsung gett upp förstaplatsen:

"De här reklamerna riktar sig till folk som inte gillar Apple, som redan håller med om att Iphone 5 bara är ett resultat av marknadsföringshype och inte ingenjörskonst och design. Folk som tycker att Iphone-köarna är en skock hipsterfår med låg IQ. Samsung siktar inte på förstaplatsen utan andraplatsen - och det har funkat bra för dem."

"47 procent av smartphone-köparna väljer Iphone"

Många jämför situationen med den republikanska presidentkandidaten Mitt Romneys groda från tidigare i veckan, då han sa att 47 procent av amerikanarna är bidragstagande, hopplösa fall.

Skämtet här är att Samsung ska ha resonerat likadant med Iphone-köparna som helt enkelt inte går att locka över, så man kan lika gärna håna dem.

Försäljningsrekord

Trots reklamattacken verkar det som att Apple går mot en ny succé med Iphone 5.

24 timmar efter att företaget annonserat den nya telefonen – som släpps i USA i morgon – hade två miljoner exemplar förbeställts. Det innebar att förra årets rekord från Iphone 4S krossades.

Klicka här för att se Samsungs nya Iphone-attack [extern länk].