Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Kaosvecka för Guy Lofalk

Publicerad 2011-10-24

Saab förre vd Jan Åke Jonson och advokaten Guy Lofalk.

Saab rekonstruktör Guy Lofalk har bråda dagar. Förra veckan erbjöd han de kinesiska köparna hela Saab, utan Muller och Antonov och utan krav på produktion i Trollhättan, för en spottstyver.
Och nästa vecka krävs han på elva miljoner kronor i tingsrätten i Lycksele för ett brutet löfte i en annan rekonstruktion.
Och mitt i allt kaos säger Saab upp avtalet med kineserna.

Advokaten Guy Lofalk krävde elva miljoner i förskott för att börja jobba med Saabs rekonstruktion. Och ytterligare mellan fem och sju miljoner om uppdraget skulle lyckas.
Han fick uppdraget, trots att han var dyr.
– Vi trodde att han var rätt man för jobbet, säger en källa på Saab till Aftonbladet. Men nu är förhållande mellan Saab och Lofalk iskallt, inom ett par dagar går Saab till tingsrätten i Vänersborg för att få honom avsatt.
– Han har gått bakom ryggen på oss, två gånger, säger Saab-chefen Victor Muller till Sveriges Radio Väst.
I flera månader har Saab haft ett avtal med de kinesiska företagen Pang Da, som säljer bilar i Kina, och med Youngman som bygger bilar. Enligt avtalet, som skrevs under den 3 juli, skulle kineserna äga 54 procent av Saab, Victor Muller, med Vladimir Antonov som osynlig finansiär i bakgrunden 40 procent och den Abu Dhabi-baserade fonden Mumbadala resten.
Och pengar skulle snabbt in på Saabs konto för de löpande kostnaderna.
Men när allt var klart reste Lofalk till Kina, utan att någon på Saab kände till det, och stoppade affären. Och kom hem igen tillsammans med Volvo-ägaren Geely som Lofalk erbjudit att köpa hela Saab till förmånligt pris. Lofalk hade i hemlighet bokat in ett möte med finansminister Anders Borg, men när uppgifter om mötet började sippra ut hoppade Borg av och när Geelys ordförande Li Shufu i stället fick träffa en statssekreterare (Hans Lindblad på finansdepartementet) tappade han ansiktet, reste sig och flög hem igen.
På vems uppdrag försökte Lofalk spräcka den ursprungliga affären? Källor inom Saab är säkra på att finansminister Anders Borg själv ligger bakom.
– Han har ju velat bli av med Saab ändra sedan bilkrisen bärjade 2008, och Muller och Antonov är som röda skynken för honom. De ska bort till varje pris, säger en källa inom Saab.
När Geely-upplägget sprack var Pang Da och Youngman tillbaka igen och Saabs förhandlare trodde att man vara nära ett avslut.
Men då satte sig Guy Lofalk än en gång på planet till Kina. Nu för att erbjuda de kinesiska parterna ett betydligt förmånligare avtal.
I stället för att köpa halva Saab för över två miljarder kronor kunde Lofalk nu sälja HELA Saab för en spottstyver, ett par hundra miljoner kronor!

I upplägget ingick att Muller och Antonov kunde raderas ut med ett pennstreck, att det inte var så viktigt med produktion i Trollhättan och att affären hade den svenska regeringens välsignelse.
– Lofalk har blivit Saab och Trollhättans fiende, säger källor på Saab till Aftonbladet. Och sent i går kväll sa Saab upp avtalet med kineserna.
– Om de inte betalar enligt avtalet måste vi agera, sa Victor Muller som inom ett par dagar går till Vänersborgs tingsrätt för att få Guy Lofalk avsatt.
Men Lofalk jobbar inte bara med Saab-affären i dessa dagar. En annan rekonstruktion han haft ansvar för har hunnit i kapp honom. I rätten.
Det handlar om Blaikengruvan i Sorsele i södra Lappland. En leverantör, Kjin Schakt i Storuman fortsatte att jobba i gruvan under rekonstruktionen, och den som tar en sådan risk, som fortsätter att leverera under krisen, har företräde till de pengar som finns kvar i företaget.

Enligt Kjin Schakt blev de lovade en så kallade superförmånsrätt av Guy Lofalk. Men fick till slut inte ett öre.
Nu har Kjin Schakt stämt Lofalk på elva miljoner kronor, alltså exakt de pengar som advokaten fick i förskott av Saab för ett par veckor sedan.
Enligt uppgifter till Aftonbladet är det första gången någonsin en underleverantör stämmer en rekonstruktör för avtalsbrott.
Aftonbladet har sökt Guy Lofalk för en kommentar.