Krigsspelen som hjälper försvaret

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-22

"De lär sig kommunikation och rörelsemönster i realistiska scenarion"

Försvaret använder sig av datorspel som förberedelse för krig.

I en ny rapport från försvarsmakten har två spel varit aktuella i utbildningen – Operation Flashpoint och Art of war.

– Man kan lära sig mycket om strategi och kommunikation, säger Anders Frank, projektledare för Dataspel och Försvar.

Datorspelens snabba utveckling har gjort att försvarets intresse för att använda dem i sin egen utbildning hela tiden ökar.

I svenska försvarsmakten används kommersiella spel i flera olika övningsmoment. I första hand rör det sig om flygsimulatorer, krigsstrategispel men också så kallade första person-shooters där spelkaraktären springer runt i 3D-miljö och skjuter.

Spelen måste vara realistiska

– De är komplement till den andra utbildningen. Övningarna kan handla om allt möjligt från hur man ska agera i strid i bebyggelse där gruppen lär sig hur man ska gå fram för att minimera skador till att man lär sig strategiska moment, säger Anders Frank.

Det som försvarsmakten framförallt intresserar sig för är spel som är så realistiska som möjligt.

– Vi vill inte att det ska finnas några orealistiska detaljer om våldet i spelen. Inga extra-liv till exempel. Dessutom bör miljöerna vara så verkliga som möjligt och vi vill själva kunna förändra dem efter behov, säger Anders Frank.

"Datorspel som förberedelse för krig"

Försvarsmakten använder bland annat varianter av Strategispelet Art of War och spelet Operation Flashpoint.

– Båda spelen har modifierats för att vi ska kunna använda dem i olika övningar.

Aftonbladets spelrescensent Peter Ottsjö har tidigare varnat för att koppla i hop underhållningsspel med verkliga krig.

– Man ska generellt sett vara försiktig att använda datorspel som förberedelse för krig. Du kan aldrig översätta känslan från ett spel till hur det är att vara i krig på riktigt. Det törs jag påstå utan att själv någonsin varit i en krigssituation, säger han.

Finns det risk för att ni glorifierar våld i utbildningen?

– Nej, vi använder bara datorspelen som komplement till annan utbildning. Till exempel övar vi inte skottövningar i spelmiljöer. Sedan är det visserligen så att produkterna vi använder inte skiljer sig åt. Men det är stor skillnad på hur man uppfattar övningnen. Barn som spelar ser tio poäng som springer omkring. I våra övningar är det en motståndare som kan skada gruppen, säger Anders Frank.