Så ska S sno väljare av M
Publicerad 2013-10-05
Vapnen: Dörrknackning, arbetsplatspraktik och medlemsvärvning
Här inleder Socialdemokraterna sin jobbkampanj - som ska sno väljare av Reinfeldt.
Vapnen är dörrknackning, praktik på arbetsplatser och medlemsvärvning.
– Vi måste vinna över en del av de väljare som valde ett borgerligt parti senast, säger Carin Jämtin, partisekreterare.
Carin Jämtin och gruppledaren Mikael Damberg tjuvstartade i förrgår jobbkampanjen med besök hos småföretagare i Kista i Stockholm.
Under två veckor ska S sätta fokus på arbetslösheten, främst bland unga. Budskap som ”Vi vill ge fler en lite jobbigare morgon, men ett betydligt bättre liv” ska serveras väljarna genom direktkontakt och reklam.
Två tydliga mål
Målet är att genomföra 50 000 samtal och samtidigt värva minst 1 150 nya medlemmar i oktober. Och hela partiet ska engageras i arbetet. Bland annat ska heltidspolitiker praktisera hos företag runt om i landet.
– Vi vill få till ett samtal om vad som egentligen skapar nya jobb i Sverige, säger Mikael Damberg.
Enligt de interna dokument som Aftonbladet har tagit del av finns två huvudsakliga syften med jobbkampanjen - att fler ska gå och rösta i valen nästa år och att S förtroende i jobbpolitiken ska stärkas.
Och vilka väljare man siktar in sig på är tydligt.
– Vi måste vinna över en del av de väljare som i de senaste valen lade sin röst på ett borgerligt parti för att kunna vinna nästa val, säger Carin Jämtin.
Även S främsta politiska motståndare Moderaterna kampanjar för fullt. Fokus ligger på att beskriva vad Alliansen har åstadkommit sedan 2006 med budskap som ”Vi har gjort Sverige till ett bättre land att leva i”.
M-kampanjen avrundas vid partistämman i Norrköping den 17 oktober.
– Där kommer vi ta beslut i över hundra konkreta politiska förslag, som sedan lägger grunden för vad vi vill framåt. Så direkt efter partistämman går vi ut i en ny kampanj, säger partisekreteraren Kent Persson.
Inget som förvånar
Flera partier vill nu möta väljarna öga mot öga.
Modellen har tidigare visat sig framgångsrik för såväl Obama i USA som Hollande i Frankrike.
Att de på vägen försöker sno väljare av varandra är ingenting som förvånar Jonas Hinnfors, statsvetarprofessor vid Göteborgs universitet.
– Partier som ska få nya väljare måste rikta in sig på dem man förlorat eller som kanske aldrig har röstat på dem men som kan stå nära i många frågor, säger han.
Så blir S höstkampanj
Budskap
Kampanjen sparkar i gång på måndag och pågår fram till den 20 oktober. Under tiden ska väljare nås via direktkontakter, medier och reklam.
Huvudbudskapen i kampanjen är
35 000 långtidsarbetslösa ungdomar har ingen anledning att ställa väckarklockan på morgonen.
Därför vill S införa 90-dagarsgarantin som innebär att alla unga ska garanteras jobb eller utbildning inom max 90 dagar.
Med S politik får fler en lite jobbigare morgon men ett bättre liv.
Mål
Att prata med minst 50 000 väljare under oktober.
Att värva minst 50 procent fler betalande medlemmar än normalt.
Grupperna som S vill nå med kampanjen
1. Personer som värderar samarbete och utveckling men som i dag skulle rösta på ett borgerligt parti.
2. Övriga som värderar samarbete och utveckling.
3. Övriga väljare. Dörrknackningskampanj och medlemsvärvning ska fokuseras till områden där S tappat många väljare eller där röstspridningen är stor.
Så kampanjar M i höst
Moderaterna avslutar sin kampanj vid partistämman som inleds den 17 oktober i Norrköping.
Under hösten har moderater runt om i landet knackat dörr och samtalat med väljare. Budskapen har handlat om vad Alliansen har genomfört sedan man tog makten 2006, som att man ”har gjort Sverige bättre” och satt ”200 000 fler i arbete”.
Efter partistämman inleder man en ny kampanj med fokus på vilka frågor man vill driva framåt.