Mona Sahlin gör affischen mindre attraktiv

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-27

Men Wetterstrand och Reinfeldt har motsatt effekt

Bild ur ögonrörelsestudien.

Socialdemokraternas valaffischer anses vara attraktiva.

Men intrycket sänks markant om Mona Sahlin (S) är med på affischen.

Det visar en ny undersökning som mäter våra ögonrörelser.

Undersökningen av de sju riksdagspartiernas valaffischer har gjorts med så kallad EyeTracking av marknadsundersökningsföretaget MRC International på uppdrag av JcDecaux.

150 testpersoner

Omkring 150 personer med olika bakgrund, ålder, och partitillhörighet var med i testet som går ut på att man granskar hur snabbt man tittar på valaffischen och hur länge man tittar på budskapet. Sedan har frågor ställts om hur man uppfattar reklamen.

– Jag skulle säga att undersökningen är hundra procent tillförlitlig, säger Mathias Plank, på vd på MRC International.

Tydligt resultat

Testpersonerna fick titta på två affischer från varje riksdagsparti. Och resultatet var särskilt tydligt när det gällde socialdemokraternas affischer.

– Vi såg att socialdemokraterna hade en väldigt attraktiv reklam men på de reklamaffischer där Mona Sahlin (S) var med så uppfattade man dem mer negativt, säger Mathias Plank.

Han berättar att mönstret var detsamma, oavsett om testarna hade röstat på alliansen eller de rödgröna i förra valet.

– Det var det som var utmärkande, att även de som röstat på socialdemokraterna upplevde det så, säger Mathias Plank.

Reinfeldt ger motsatt effekt

Maria Wetterstrand (MP) och Fredrik Reinfeldt (M) fick motsatt resultat. Enligt Mathias Plank gjorde affischer med deras ansikten på att testpersonerna blev mer positivt inställda till annonsen.

– Jag kan inte uttala mig om varför det är så här, jag kan bara se att testerna visade det här resultatet, säger Mathias Plank.

Följ ämnen i artikeln