Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Lurades av blufföretag - krävs på 19500 kronor

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-02

Tommy Nybom nappade på förmånligt erbjudande - grundlurades

Företaget erbjöd Tommy Nybom, 38, att registrera sitt domännamn för några hundralappar.

Två månader senare damp en räkning ner – på 19550 kronor.

– Jag känner mig helt grundlurad, säger Tommy.

Tommy Nybom fick en räkning på nästan 20000 kronor från blufföretaget.

I november förra året ringde en säljare från företaget Princita upp frilansfotografen Tommy Nybom i Stockholm.

En säljare sa att någon försökte registrera Tommys hemsideadress tommynybom.se på andra domäner. På så sätt skulle de kunna starta upp suspekta sidor som kunde kopplas till Tommy.

För 195 kronor om året erbjöds Tommy att själv registrera sin adress på de åtta mest populära domännamnen, däribland .com, .org och .nu. Han skulle sen vara bunden i tio år, men möjlighet att avsluta avtalet efter ett år.

– Jag nappade så klart, jag ville ju inte att någon annan skulle använda mitt namn på andra domäner, berättar Tommy.

Räkningen kom som en chock

Säljaren uppgav att han skulle spela in samtalet för att avtalet skulle fullföljas. Men säljaren nämnde aldrig att priset skulle inkludera alla åtta domännamn och en ångerrätt efter ett år.

– Så jag la till det själv, och då svarade han ”visst, visst”, säger Tommy.

I går kom räkningen. 19550 kronor står det att Tommy är skyldig att betala.

– De har tagit 195 kronor för varje domännamn och kräver betalt för alla tio åren på en gång.

Lägger på luren

När han efter många om och men äntligen fick kontakt med företaget krävde han att få höra uppspelningen. Då kom nästa chock.

– De hade klippt bort den del där jag tydliggjorde att det skulle kosta 195 kronor för alla domännamn.

När han krävde att få inspelningen skickad till sig blev han hotad med kronofogden och sen avslutades samtalet.

Tommy har polisanmält händelsen och kommer att bestrida fakturan. Han varnar nu andra från att gå på samma bluff.

– Det här är så klart jättejobbigt för mig. Så här agerar inte ett seriöst företag, säger Tommy.

När Aftonbladet ringer kontaktnumret till Princita och berättar vilka vi är läggs luren på direkt. Sen svarar ingen. På företagets hemsida skriver man att affärsidén är att ”utveckla och marknadsföra nyttofullo internettjänster”.

"Betala inte"

Men Princita verkar ha upprört fler än Tommy. Svensk Handel har lagt till företaget på sin ”varningslista”. Och företaget har anmälts till Konsumentverket.

– Tyvärr är det ganska vanligt att företag försöker sälja domäner till både konsumenter och företagare. Det brukar vara vanligast under sommaren, då man ofta ger sig på sommarvikarier, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

Hans tips är att inte betala liknade fakturor och att aldrig nappa på såna här erbjudanden.

– Försöker någon registrera dina domännamn kan du lösa det på andra sätt. Det enklast sättet är att göra det själv, och inte låta ett företag göra det. Blir man ändå övertalad och känner sig lurad ska man bestrida fakturan och inte ge upp, säger han.