En person hittad död efter fartygskrocken på Östersjön
Uppdaterad 2021-12-14 | Publicerad 2021-12-13
En person har hittats död och en saknas efter kollisionen på Östersjön utanför Ystad.
Två personer misstänks för bland annat grovt vållande till annans död och grovt sjöfylleri.
– Det aktiva söket är avslutad och en person är fortfarande försvunnen, säger Evelina Olsson på Skånepolisen.
Brittiska lastfartyget Scot Carrier och danska Karin Høj kolliderade vid 03.30 på måndagsmorgonen mellan Ystad och Bornholm.
Det danska fartyget kapsejsade och vändes upp och ned efter att ha blivit påkört. Ombord fanns två personer.
– En person har hittats död ombord. Ytterligare en person är fortsatt saknad då man har sökt igenom hela fartyget utan att hitta den personen, säger Evelina Olsson, presstalesperson på polisen region Syd, vid 16-tiden.
Den avlidna personen är ännu inte identifierad och anhöriga inte underrättade.
– Vår största prioritet nu är att identifiera den avlidne. Vi bistår även Kustbevakningen i deras arbete, säger Evelina Olsson.
Misstänker sjöfylleri
En förundersökning gällande grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och grovt vållande till annans död har inletts.
En brittisk medborgare i 30-årsåldern och en kroatisk medborgare i 55-årsåldern har frihetsberövats.
För att klassas som grovt sjöfylleri ska besättningen ha över 1 promille i blodet.
– Vi har fått ett positivt utslag i våra instrument som visar att en eller flera har varit påverkade ombord på det brittiska fartyget. Misstanken gäller grovt sjöfylleri, säger Kustbevakningens kommunikatör Valdemar Lindekrantz.
Det danska fartyget var på väg från Södertälje till Nykøbing Falster och det brittiska från lettiska Salacgrīva till Montrose i Storbritannien. Det danska fartyget ska ha varit olastat.
Räddningstjänsten: ”Helt överkörd”
På förmiddagen står det klart att det danska fartyget blivit påkört av det brittiska.
– Hon har blivit påkörd av det andra fartyget och rullat runt. Vi ser tydliga märken av att hon blivit helt överkörd, säger Johan Nilsson, insatschef på räddningstjänsten.
Han säger att det syns tydliga skrapmärken på fartygets köl.
– Det är den större båten som kört på den mindre. Den har kantrat direkt och lagt sig på sidan. Den större båten har då fortsatt och kört rakt över. Det har gått väldigt fort, fortsätter Johan Nilsson.
Hört skrik i vattnet
Sökinsatsen under morgonen och förmiddagen har varit omfattande. Omkring tio båtar och helikoptrar från Sverige och Danmark hjälpte till i räddningsinsatsen, samt ett brittiskt handelsfartyg som befann sig i närheten.
– Vi letar just nu intensivt eftersom vi har hört skrik i vattnet, sa Jonas Franzen under morgonen.
Larmet om att skrik hörts från vattnet kom vid 04.45. Drygt sex timmar senare hade ännu inga personer hittats och Sjöfartsverket avslutade då sökinsatsen.
– Vi har inte hittat någon så nu överlämnar vi ärendet till polisen, sa Fredrik Strömbäck, kommunikatör på sjö- och flygräddningscentralen.
Sjöräddaren: “Jobbar mot klockan”
Frivilliga sjöräddare från Ystad var bland de första på plats efter olyckan.
– Larmet gick tidigt i morse. Vi har två båtar som bemannades och begav sig till området, säger sjöräddaren Fredrik Hagenkötter, som väntade på att byta av besättningen vid Marinan i Ystad.
Hagenkötter bedömde möjligheterna för att klara sig i vattnet under längre tid som svåra.
– Det är fyra grader i vattnet och fem grader i luften. Så det är svårt. Men det beror på om man har räddningsdräkt eller inte. Man jobbar mot klockan hela tiden, säger Fredrik Hagenkötter.
Det finns risk för att bränsle läcker från det kapsejsade fartyget och sjöräddningen var redo att bistå Kustbevakningen för att minimera miljöskadan.
– Men först och främst är vår uppgift att rädda liv.