Ber om ursäkt till hotellet – för 17 år gammal händelse
Publicerad 2018-04-11
I ett öppet brev skriver kanadensaren Nick Burchill om en händelse som fick honom portad från ett hotell för 17 år sedan – och ber om förlåtelse.
”Det här kan låta som en annorlunda förfrågan, men jag skriver till er för att få er förlåtelse”, så inleder kanadensaren Nick Burchill ett öppet brev till Fairmont Empress hotell i staden Victoria i Kanada.
I det öppna brevet som han har skrivit på sin Facebooksida ber han hotellet om ursäkt för en händelse som gjorde att han blev portad för livet från hotellet – för 17 år sedan. Enligt honom var han ung och dum och vill nu ta ansvar för sina handlingar.
Det var år 2001 som Nick skulle bo på hotellet under en konferens med jobbet, skriver han i sitt inlägg. I samma veva skulle han passa på att träffa vänner från marinkåren och hade med sig en väska fylld med en lokal delikatesskorv som de gillar.
När han checkade in på hotellet upptäckte han att rummet saknade en kyl. Det var en kylig aprildag så han öppnade ett fönster och la korvarna där, innan han gick ut en sväng på stan lyckligt ovetandes om vad som skulle hända.
”Resulterade i en tornado av måsskit”
Några timmar senare kom han hem till en scen som kunde varit hämtad från en Alfred Hitchick-film. Ett dussintals måsar hade fått syn på korvarna och invaderat rummet. När han försökte få bort dem uppstod kaos.
”De började flyga runt och krascha in i saker medan de desperat försökte ta sig ut genom samma smala öppning de tagit sig in igenom. Det resulterade i en tornado av måsskit, fjädrar, korvbitar och ganska stora fåglar som piskade med vingarna i rummet. Lamporna föll, gardinerna trasades sönder och kaffemaskinen var rent utsagt äcklig”, skriver han i inlägget.
De anställda var förskräckta. Röran var så illa att hotelledningen skickade ett brev till Nicks arbetsgivare där de sa att han aldrig fick bo där igen. Och Nick har respekterat beslutet.
Gav dem en fredsgåva
Men nu, efter sitt öppna brevet som har roat tusentals, har hotellet beslutat sig för att häva beslutet och han är nu välkommen att bo där igen. Förra helgen var han där och gav delikatsesskorvar till hotellmanagern, av samma sort som vid incidenten, som en fredsgåva. I en bild på på hans Facebooksida ser man hur han och receptionisterna skratta gott.
– När jag pratade med personalen sa de att de hört historien av de som jobbat där länge, säger han till CBS News.
Tracey Drake, som är hotellets PR-ansvarige, bekräftar händelsen, som finns dokumenterat.
– Lamporna var sönder. Rummet var helt förstört. Det är en rolig historia att berätta nu 17 år senare men jag kan inte låta bli att tänka på städarens första reaktion när hon öppnade dörren, säger hon till Canadian Press.