Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Vilda, 10, fick läxa om kroppsideal

Uppdaterad 2016-02-21 | Publicerad 2016-01-25

När Josefin, 33, skulle sätta sig och hjälpa sin tioåriga dotter Vilda med engelskaläxan fick hon en chock.

Texten ställde frågan: Är jag tjock eller smal?

– Jag känner mig arg att de får ha något sådant i läroboken, säger Josefin.

”Mirror, mirror by the sink, tell me what you think. Am I fat or am I thin? Will I lose or will I win?”

Så inleds texten i engelskaboken Spotlight 4 från det svenska förlaget Natur och Kultur.

Förlaget beskriver själv läromedelsserien på sin hemsida med ord som ”engagerande och elevnära texter” samt att texterna har ”tydliga mål och metodik som fungerar”.

Det var för en vecka sedan som Josefin, 33, skulle sätta sig och hjälpa sin tioåriga dotter Vilda med engelskaläxan.

– Hon kom hem och skulle lära sig den där texten, sen började vi läsa den och jag frågade vad är det här? ”Är jag tjock eller är jag smal?”

”Svårt nog i dag för flickor”

Eftersom Josefin själv haft ätstörningar när hon var yngre reagerade hon starkt.

Texten fortsätter med att fråga om du är för smal eller lång, om öronen är för stora eller små, om näsan sitter rätt, har du ett överbett?

Intill finns en bild på en yngre tjej som granskar sig i spegeln.

Josefin la upp texten på Facebook och alla som hörde av sig tyckte att den var högst olämplig för en tioåring. Josefin vill inte låta någon skugga falla över Språkskolan i Umeå, som gett Vilda bra undervisning.

Men hon ställer sig frågande till att ett läromedel innehåller sådana värderingar om kroppsideal.

– Jag känner mig arg att de får ha något sådant i läroboken. I skolan har man pratat lite om texten men Vilda har inte reflekterat över den.

– Det är nog svårt i dag för flickor att vara nöjda med sig själva, säger hon.

Förlaget: ”Har ett särskilt värde”

Skolchefen för Språkskolan, Siv Lundin, säger att man nu kommer att se över innehållet i boken. Man bytte nyligen läromedel och hon har inte lagt märke till texten.

– Vi får ju in synpunkter och har ämnesansvariga, ibland är det sådana här texter som inte innehåller så bra värderingar. Då har vi bytt ut dem efter hand.

Josefin vill snarare veta vad förlaget Natur & Kultur har att säga till sitt försvar.

Ann Förberg, marknadschef vid förlaget, skriver i ett inledande mejl att texten används i sammanhang där den kan diskuteras med en lärare och att själva dikten ska ses ”i en pedagogisk kontext”.

Hon skriver att dikten är skriven av den kända amerikanska poeten Kenn Nesbitt och att ”etablerade litterära texter har alltid ett särskilt värde, och inbjuder ju också till möjligheten att 'tycka till' om själva texten.”

”Am I great or do I stink?”

Men efter att frågan om textens lämplighet för en tioårig tjej ställts en andra gång skriver Ann Förberg i sitt svar: ”Vi tycker självklart att det är tråkigt att innehållet i ett av våra läromedel har upprört en förälder till en elev” och avslutar med att redaktionen kommer att se över det aktuella exemplet.

Texten som Vilda, 10, fick i läxa avslutas med: ”Am I nerdy? Am I cool? Am I wise or just a fool? Am I great or do I stink? Mirror, mirror by the sink?”

ANNONS

Följ ämnen i artikeln