Hemtjänsten ska ”checka in”

Publicerad 2014-02-17

Hemtjänstpersonal i Stockholm ska börja "checka in" med en app när de är hos sina brukare.

Nu oroar sig de anställda för att de ska övervakas.

– Det känns obehagligt, säger en av dem till P3 Nyheter.

Från och med i maj kommer hemtjänstanställda i Stockholm stad behöva logga in och registrera varje besök när de är ute hos brukare – något som väcker oro.

– Det största felet känner jag personligen är den övervakande delen. Mina chefer kommer att kunna se exakt hur lång tid det tog från en pensionär till en annan. Den delen känns ganska obehaglig, säger Robin, en av de anställda, till P3 Nyheter.

"Inget intresse av att övervaka”

Kommunen uppger att man inför systemet eftersom brukarna numer betalar utifrån hur långa besök de fått av hemtjänsten och att man därför behöver mäta besöken.

– Det gamla systemet var helt manuellt, det gav inte alls samma säkerhet. Även om en medarbetare hade varit på plats kunde man inte säga det, ord stod mot ord, säger Carl Smitterberg, kommunikationschef på äldreförvaltningen i Stockholm till P3 Nyheter.

Enligt honom är tanken inte alls att övervaka personalen utan snarare att skapa en trygghet för dem.

– Vi har förstått att en del har missförstått det här med gps-funktionen. Vi har inget intresse av att övervaka hemtjänstens medarbetare varje sekund. Det är inte så att vi kommer att sitta med en rörlig kartbild och titta efter var de är, säger Carl Smitterberg till P3 Nyheter.