Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Nu tänder vi på doft – i hemmet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-02

”Scenterior design” är hetaste inredningstrenden just nu – häng med parfymören i doftljusdjungeln

I en del varuhus kostar doftljusen några tior. På fina gatan uppåt en femhundring.

Vilka dofter passar till vad? Och varför är en del så dyra?

Följ med Aftonbladets guide, parfymören Clas Wulff, in i världen av doftljus.

”Ren tvätt”, ”Rostade kastanjer” och ”Baudelaire” ...

Doftljusens allt mer exotiska namn leder oss att associera i en viss riktning. Något som kan vara till hjälp när man står i butiken med hundratals dofter framför sig.

Många dofter är kopplade till positiva upplevelser som finns lagrade i våra minnen. Och det vet parfymörerna som skapar nya, begärliga essenser.

– Vårt känslomässiga förhållande till dofter ligger på det undermedvetna planet, säger Clas Wulff, svensk parfymör med världen som arbetsplats.

Säljer lådvis med doftljus

I butiken Spiti i Stockholm står mängder av doftljus vackert exponerade. En av dagens första kunder köper några doftljus av storsäljaren ”Pin en Provence” till toaletterna på en restaurang.

– Äldre damer från Djursholm beställer lådvis av den doften, säger butiksinnehavaren Annika Fast.

Hon menar att folk helt klart vill ha in mer doft i hemmen.

– Vi säljer otroligt mycket doftljus. Precis som att vi svenskar tar till oss kryddiga maträtter och färgstarkare inredning, vågar vi också låta hemmet dofta allt mer.

Aftonbladets doftciceron Clas Wulff sniffar och konstaterar att Annikas favorit-doftljus ”Miel-Ambre” har en darjeeling-karaktär.

Dofterna påverkar dig

Skeptiker som fnyser åt dofternas påverkan på våra

sinnen ska veta att det krävs sex års utbildning för en parfymör att bli fullärd.

– Att doftljus får dig att ändra stämning är inte vetenskapligt bevisat, men helt klart påverkar de dig, säger Clas Wulff.

Många upplever att luktsinnet försvagas efter en liten stund, men Clas känner dofter lika starkt under en hel dag.

– Det är som med jogging. Ju mer du tränar, desto bättre kondis får du, säger han prestigelöst.

Men vad som luktar gott eller inte är långt ifrån en säker vetenskap. Man får prova sig fram och hitta egna favoriter, menar Clas Wulff.

Vi fortsätter till butiken Byredo, ett parfymstänk från tjusiga shoppingstråket Biblioteksgatan. Här är inredningen stram, väggarna grå och parfymer och doftljus uppradade på glashyllor.

Stearin bättre än paraffin

Tristan Emilsson, 33, betalar 400 kronor för ett doftljus han blivit förtjust i under en middagsbjudning.

– Jag köper dofter både till mig själv och som present, säger han och visar sina favoritdofter.

Clas Wulff tycker att kvalitén på doftljusen är hög både på Byredo och på Cow parfymeri tvärs över gatan.

– Ljus av stearin är bättre än paraffin. Dessutom är det fyra till fem gånger så mycket parfym i dyrare ljus än i de billiga.

Han luktar på doftljuset ”Warmroasted chestnut cannelle”

inne på butiken Cow.

– Mm ... det här påminner mig om när jag var liten och mamma bakade pepparkakor som brändes vid litegrand ...

Butiksinnehavaren Christian Hughes nickar.

– Det är ju så: du kan gå på stan och hela världen stannar när du förnimmer en doft. Plötsligt minns du färger, människor och känslor från barndomens sommarkollo ... Och den doften bara måste du ha.

Ulrika Lidbo

Följ ämnen i artikeln