Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tore, Tor

Speljätten: Du äger inte spelet du köpt

Publicerad 08.11

Spel som köpts på Steam, och som här spelas på konsolen Steam Deck, ägs inte av köparen utan ger enbart en licens att använda spelet. Pressbild.

Du äger inte spelen du köpt digitalt, bara en licens att använda dem. En kommande lag gör att speljätten Steam förtydligar vad som gäller. Bra, säger Dataspelsbranschen. Maktobalans, säger en konsumentorganisation.

En kommande lag i amerikanska Kalifornien ska tvinga techjättar att tydligt meddela konsumenter att digitala köp inte ger äganderätt, bara en licens att använda produkten. Spelplattformen Steam, som dominerar pc-marknaden för spelköp, har föregått lagen och meddelar nu tydligt kunderna vid köp att det du betalar för är en licens, inte äganderätten till spelet.

Skulle Steam, eller ett spels utvecklare, av någon anledning stänga ned eller dra tillbaka ett köpt spel går det alltså inte att använda längre. Det går heller inte att överlåta eller sälja vidare licenser på samma sätt som fysiska spel.

– Spelföretag har länge gömt den här typen av villkor långt inne i avtal, säger Sinan Akdag, digital expert vid Sveriges Konsumenter, och fortsätter:

– Det är troligt att svenska konsumenter har köpt spel under de här premisserna i åratal. Man kan ifrågasätta hur medvetna de har varit om att det de köper är en licens. Det finns anledning att tro att avtalsvillkoren kan vara oskäliga.

Skifte i branschen

Akdag kallar förtydligandet från Steam ett exempel på ”maktobalans” mellan säljare och köpare.

– Tjänster som Steam använder ofta formuleringar som gör att det känns som att man äger spelen, det heter ”ditt bibliotek” och liknande.

Han påpekar att det är väldigt ovanligt att spel dras tillbaka helt, men ser utvecklingen som ett led i ett större skifte i branschen:

– Affärsmodellen blir mer och mer som streamingtjänster, man vill kunna kontrollera på vilka sätt spel konsumeras. Hur länge får du spela innan du behöver köpa ett tillägg eller en expansion. Ofta är det en liten peng i början, men det är ett sätt att låsa in konsumenterna.

”Många fördelar”

Organisationen Dataspelsbranschen ser övervägande positivt på tydligheten från Steams sida:

– Juridiskt har inget ändrats. När det kommer till mjukvara har det alltid handlat om en licens. De senaste 15–20 åren har branschen gått från ask över disk till digitala produkter. Nu kan du logga in på vilken dator som helst och ladda ner spelet, säger verksamhetschef Per Strömbäck.

Enligt Strömbäck skapar den digitala verkligheten också tätare kontakt mellan utvecklare och konsumenter.

– Spelföretagen vill att spelarna ska vara nöjda och glada. De har ofta fått kritik i olika sammanhang, men också då rättat sig efter den kritiken.