Vårdguiden inför nationell linje för corona-oroliga: ”Extremt många samtal”
Uppdaterad 2020-03-14 | Publicerad 2020-03-13
Trycket på Vårdguiden 1177 är så stort att man nu inför en nationell linje för coronasymptom, rapporterar Dagens medicin.
Samtidigt fördubblas antalet telefonlinjer.
– Vi har aldrig någonsin haft ett sådant tryck, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef, till tidningen.
Nu införs två extra knappval för dem som ringer in till Vårdguiden med frågor om coronaviruset, rapporterar Dagens Medicin.
Det ökade antalet telefonsamtal till 1177 i oroliga corona-tider har gjort att regionerna, som i normala fall hanterar telefonkön, inte räcker till.
– Det är extremt många samtal. Vi har aldrig någonsin haft ett sådant tryck, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef på Inera som ägs av regionerna och ansvarar för tekniken, till Dagens medicin.
Via ett av de nya knappvalen hamnar personer med symptom i en nationell kö där de får råd av sjuksköterskor som lärt sig bedöma coronarelaterade symptom.
Vill fördubbla antalet linjer
Det andra knappvalet är för de som inte upplever några symptom, men som har frågor ändå. De kommer att kopplas vidare till SOS Alarms nationella informationsnummer 113 13.
Samtidigt beställs också 1000 fler telefonlinjer. Inera vill öka från dagens 960 linjer till 1 920.
PODD Coronaviruset är en pandemi – vad händer nu?
I dagens avsnitt pratar vi om hur coronaviruset blivit en pandemi och hur länge det kan pågå. Gäst är Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.