Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Maud Olofsson linslus i medierna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-30

Maud Olofsson är den politiker som synts näst mest i de stora medierna under vintern. Centerledaren har passerat Mona Sahlin och placerar sig på andra plats i publicitetslistan efter statsminister Fredrik Reinfeldt, enligt Politikerbarometern som sammanställs av medieanlaysföretaget Cision.

Saabkrisen och kärnkraftsuppgörelsen har förstås lyft fram Olofsson.

– Maud Olofsson har fått prata mest även om Reinfeldt ligger i topp eftersom han blivit omnämnd oftare i toppnyheterna, säger Erik Lundbom, analyschef vid Cision, till DN.se.

Moderaterna har haft huvudrollen i drygt 30 procent av de politiska toppnyheterna under den uppmätta perioden. Socialdemokraterna däremot har synts mindre i medierna än under hösten och inte ens funnits med i en femtedel av toppnyheterna, skriver DN.

Av regeringspartierna har Folkpartiet tappat mest och partiet får nästan lika lite utrymme som Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

Mätningen gjordes under perioden 15 december – 20 mars i åtta riksmedier.

TT