Succésiffror för Aftonbladet
Publicerad 2015-07-08
Två miljoner större än Expressen
Aftonbladet gör succé i sommarhettan.
Förra veckan hade mobilsajten över två miljoner fler besökare än närmaste konkurrent – Expressen.
– Strålande siffror som visar att vi är svenska folkets stora nyhetskälla, säger nyhetschef Michael Poromaa.
En fullspäckad Almedalsvecka.
Och ett rafflande straffdrama som slutade med guld för Sverige.
Förra veckans stora händelser ledde till mycket höga trafiksiffror för Aftonbladet. Mobilsajten hade över sex miljoner unika besökare medan närmaste konkurrenten Expressen hade strax under fyra miljoner. Det visar mätningarna från Kia-index.
– Det är ett skönt facit på förra veckans arbete. Samhällsredaktionen gick all in på Almedalen och såg till att vi var bäst och nyhetsledande under veckan. Sportbladet höll Guidettiklass när U21 spelade hem EM-guldet, säger Aftonbladets nyhetschef Michael Poromaa.
Ligger stabilt kring sex miljoner besök
För några veckor sedan satte Aftonbladet trafikrekord med 6,7 miljoner besökare. Sedan dess har trafiken legat stabilt kring sex miljoner – siffror som hade varit svåra att tänka sig för bara några månader sedan.
– Vi har satt en ny organisation och tagit nästa kliv. Vi lyckas vara den snabbaste nyhetskällan samtidigt som vi levererar agendasättande journalistik som gör skillnad. Det bästa betyget är de senaste veckornas Kia-siffror som visar att läsarna uppskattar det, säger Michael Poromaa.
"Kommer ha den bästa nyhetskollen"
Den ofta omtalade sommartorkan har hittills lyst med sin frånvaro. Och Michael Poromaa lovar att Aftonbladet kommer att fortsätta leverera nyheter i samma takt som alltid.
– Under sommaren kommer vi ha fullt fokus på att vara Sveriges snabbaste nyhetskälla. Aftonbladets läsare kommer ha den bästa nyhetskollen oavsett om de jobbar eller ligger på stranden, säger han.