Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Lockar soldater till Afghanistan med exotiska djur

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-08

"Vi kan behöva se över våra rekryteringsfilmer"

I Försvarsmaktens reklamfilmer för Afghanistan lockas unga svenskar med skrattande barn, exotiska djur och äventyrliga helikopterfärder.

Men verkligheten är en helt annan – och nu får Försvarets rekryteringsfilmer hård kritik.

– De ger en kraftigt idealiserad bild av verkligheten, säger pr-experten Paul Ronge.

Försvarsmakten har de senaste åren satsat mångmiljonbelopp på att rekrytera svenskar till utlandstjänster. Bland annat har man sänt reklamfilmer i tv och på Youtube.

Reklamfilmen för tjänst i Afghanistan börjar med frågan ”Vill du göra skillnad”. Sen visas bilder på människor som vinkar, barn som skrattar, helikoptrar som flyger över vackra landskap, kameler som äter och färgglada ödlor som springer fram på vägarna. Filmen avslutas med uppmaningen ”Sök utlandstjänst”.

Men verkligheten är en helt annan. Svenska styrkor utsätts allt oftare för eldöverfall och allt flera soldater skadas. Och med gårdagens dödsfall är antalet döda svenska soldater i Afghanistan uppe i fyra stycken.

Vill sälja ett äventyr

Medierådgivaren och pr-experten Paul Ronge har analyserat Försvarets rekryteringsfilm åt Aftonbladet. Enligt honom ger filmen en kraftigt idealiserad bild av situationen i landet.

– Försvaret försöker sälja in det enda man har att sälja – samhörighet, känslan av att man gör något stort och att man har hela den svenska befolkningen i ryggen, säger han.

De som lockas av äventyret är ofta unga män som vill göra något spännande innan man tar nästa steg i livet.

– Det är just de som är målgruppen, unga män som vill åka iväg på ett kort äventyr och sen komma hem och berätta om det för vänner och familj, säger Paul Ronge.

"Riskmoment finns i alla yrken"

Men alla kommer inte hem. Och Försvarsmakten är medveten om att filmen inte ger en verklighetstrogen bild av situationen i Afghanistan.

Men trots att den är gjord för nästan tre år sen finns det i nuläget inga direkta planer på att byta ut den.

– Det är viktigt att vi ger ett seriöst intryck och speglar verkligheten i våra rekryteringsfilmer. Med det säkerhetsläge som råder i landet i dag kan det finnas en anledning att titta över filmerna, säger Fredrik Svahn, marknadschef på Försvarsmakten.

Han säger dock att Försvaret är nöjd med filmen och den genomslagkraft den fått.

– Vi har genom våra reklamkampanjer lyckats rekrytera de människor vi efterfrågar

Men bör man inte tydligare visa riskerna med en utlandstjänst?

– Det är bara att läsa tidningar så förstår man att det finns risker med militär verksamhet. Det finns riskmoment i alla yrken.