”Slagkraftig enkel grafik”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-11

Proffsen sätter betyg på partiernas valaffischer

Miljöpartiet och alliansen har gjort de bästa valaffischerna hittills.

Sämst är Folkpartiet.

Det anser Aftonbladets proffstyckare.

I dag presenterade alliansen sina valaffischer. Därmed finns det nu valaffischer för tre partier och ett block.

Aftonbladet lät tre experter sätta betyg på affischerna. Samtliga rankade Folkpartiet som tråkigast:

– Deras planscher går man förbi utan att läsa, anser reklambyrån Naked Swedens grundare Fredrik Svensson.

I toppstriden var det inte lika jämnt. Samtliga tre experter hade olika favoriter. Lena Mellin rankade Kristdemokraterna högst, Björn Stolt alliansen och Fredrik Svensson Miljöpartiet.

Men när man lägger samman experternas betyg ligger MP och alliansen på en delad förstaplats, med tio plus vardera.

– Slagkraftig enkel grafik, anser Björn Stolt, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, om alliansens budskap.

Lena Mellin, chef för samhällsredaktionen på Aftonbladet

Alliansen

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Ganska fyndigt budskap där alliansen försöker knyta an det som förde dem till makten för fyra år sedan, förändring och förnyelse. Backa bandet är det trots allt inte särskilt många som vill göra.

Men Kolkraft eller ren energi vara en av valrörelsens absolut sämsta slogans.

Kristdemokraterna

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Affischerna med djuren och Göran Hägglund är roliga, man ler en smula eftersom Hägglund ser ut som en modern variant av Dr Dolittle som försöker hypnotisera djuren.

Textbudskapen är raka och begripliga och målet - ett mänskligare Sverige kan nog de flesta skriva under på. Affischerna är helt enkelt bra.

Folkpartiet

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Folkpartiets affischer är antingen jättetråkiga, obegripliga eller självklarheter som ingen är emot. Säg den som tror att Sverige klarar sig utan företagare? Eller att unga ska lata sig?

Att Marit Paulsen dammas av igen kan man förstå, hon är en röstmagnet. Men Tobias Krantz, hur många känner igen honom?

Miljöpartiet

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Precis som alliansen bejakar Miljöpartiet framtiden på sina valaffischer och det känns befriande. Begreppet modernisera Sverige tror jag smälter in som en smörklick i nybakat bröd. Det låter bra - och inte farligt.

Cykelbanor kanske inte är höjden av modernitet men budskapet går ändå hem. Minus för ful grön färg.

Fredrik Svensson, grundare av reklambyrån Naked Sweden

Alliansen

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Jag tycker om de tydliga grafiska elementen i affischerna. De kommer ta för sig bra i det reklambrus som kommer uppstå när alla partier vill synas på samma gång. Det är smart att framställa sig som det progressiva alternativet, dock känns det som ett lite för enkelt grepp att använda sig av ”smutskastning” mot oppositionen.

KD

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Plus för att de vågar bryta mot konventionerna kring hur en valaffisch ska se ut. Däremot tycker jag att den känns lite väl konstruerad. Vad betyder egentligen ”ett mänskligare Sverige”? Att en krystad förklaring kommer 4 planscher senare hjälper inte. Bra kommunikation ska man inte behöva avkoda.

Folkpartiet

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Tråkigt! Jag förstår att de vill fokusera på sina valfrågor, vilket är relevant, men detta blir tyvärr bara information och inte kommunikation. Dessa planscher går man förbi utan att läsa. Det spelar ingen roll hur relevanta frågorna är, det finns inget som fångar mitt intresse.

Miljöpartiet

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Relevanta med ett buskap som går igenom samtliga affischer och sätter miljöpartiets huvudfrågor i en större kontext. Grafiskt tydliga och intressanta och du kommer få en förståelse för vad miljöpartiet vill göra oavsett om du bara går förbi eller stannar upp och läser.

Björn Stolt, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap

Kristdemokraterna

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Valaffischer brukar, oavsett parti, vara en konservativ hantering där ansvariga är obenägna att ta onödiga risker. Standard 1 a är bild på politikern och ett allmänt hållet budskap. Därför kul att kd och Hägglund vågar ta ut svängarna med dessa metaforer. Avståndet mellan det visuella och kärnbudskapet blir dock i största laget. Luktar lite ”AD-snuva”. Kan ändå bli en snackis som bygger energi och intresse kring kd och Hägglund.

Folkpartiet

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

En orgie i standard 1 a, med undantaget Mr. Miyagi. De som sett Karate Kid garvar och med dessa bygger fp relation. Övriga hajar noll, men kommer att ta reda på vad det handlar om, vilket kan bygga energi och intresse för fp. Björklund och hans gäng är i alla fall inte fega, snarast dödsföraktande med sitt ja till euron. Att man väljer kärnkraft för miljöns skull är en rätt svårsmält sak såväl retoriskt som objektivt, men modigt sagt, javisst.

Miljöpartiet

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

I likhet med fp, och till skillnad från kd, är mp tydliga med vad man går till val på. En rekorderlig informationskampanj, helt utan risktagande och med en lagom intellektuell, välgjord grafik.

Alliansen

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Slagkraftig enkel grafik, om än lite kylig. Enkla, tydliga budskap som handlar om valets kärnfrågor utifrån Alliansens synsätt.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln