Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Nu kommer de – och plingar på

Publicerad 2014-03-09

Röstfisket drar i gång med hembesök, bioreklam och kampanjer

Alla kommer ha en poli­tiker knackandes på ­dörren i år.

I kampen om väljarnas röster ska partierna be­söka miljontals svenskar.

– Det finns en risk att människor ledsnar om alla gör likadant, säger pr-­experten Paul Ronge.

Just nu råder rena kampanjkriget i svensk politik.

Häromdagen kickade Moderaterna i gång sin valkampanj ”Alla behövs” med en ny reklamfilm på bio och nätet med speakerröst av Fredrik Reinfeldt. I morgon inleder Socialdemokraterna sin ”Du eller aldrig-kampanj” som syftar till att väcka människors politiska engagemang för byte av ­regering.

Övriga partiers arbetar på liknande sätt för att locka väljare inför EU-valet i maj och riksdagsvalet i september.

Sociala medier viktiga

Samtidigt knackas det dörr runt om i hela Sverige och människor uppmanas att sprida partiernas ­material på sociala medier. Klassisk reklam på stortavlor får allt mindre betydelse.

Enligt Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin handlar det om att väcka människors lust att engagera sig.

– Oavsett om man är ­partimedlem eller enbart sympatisör till Socialdemokraterna ska man kunna ­engagera sig på ett enkelt sätt, säger hon.

Moderaternas parti­sekre­terare Kent Persson menar att sätten att kampanja ­kompletterar varandra, men att möten öga mot öga är ­särskilt betydelsefulla.

– Genom att knacka dörr hemma hos människor ger vi dem en möjlighet att ­ställa sina frågor hemma i lugn och ro till oss, säger han.

Förebilden: Obama

Dagens politiska kampanjer är starkt influerade av Barack Obamas presidentvalrörelser i USA.

Pr-proffset Paul Ronge är dock inte helt säker på att den typen av kampanj går att överföra till svenska förhållanden.

– I USA sätter man skyltar i trädgården för att visa vilken kandidat man hejar på. I Sverige fungerar det ­inte riktigt så, dels är partierna mer kollektiva här och varken Reinfeldt eller ­Löfven är nog tillräckligt sexiga för att väcka det ­engagemanget.

Kan bli tjatigt

Enligt Ronge är det också stor skillnad mellan att som i USA heja på antingen det röda eller det blå laget ­jämfört med att i Sverige ta ställning till en rad skilda partier.

– Om en familj här i Sverige får besök av tre-­fyra ­olika partier som knackar på finns det en risk att man ledsnar och vägrar öppna dörren. Det kan bli ­lite som med ­telefon­försäljarna som ringer hem, ett ­irritations­moment, ­säger Ronge.

Carin Jämtin framhåller att det är viktigt att respektera människor i kampanjandet.

– Det måste göras med omtanke, annars är det klart att det kan finnas en risk att folk blir irriterade. Om man delar en sak på Facebook och märker att folk inte gillar det kanske man nästa gång ska göra på ett annat sätt. Samma sak när man knackar dörr, en del människor vill inte samtala när man ringer på dörren. Då får man tacka för sig och gå vidare, säger hon.