Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Mobiler beslagtas - med liten effekt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-23

Rektor: Den nya lagen är inget stöd i vårt arbete

När lärarna fick beslagta mobiler skulle det bli ordning och reda i skolan.

Men lagen har inte medfört någon större skillnad, visar en undersökning som aftonbladet.se har gjort.

– Jag ser det inte som ett stöd i vårt arbete, säger Kerstin Olsson, rektor på Flatåsskolan i Göteborg.

Hon får medhåll av en majoritet av de runt 90 rektorer runt om i Sverige som har svarat på aftonbladet.se:s frågor.

Visserligen utnyttjar de flesta lagen från i somras som ger lärare rätt att beslagta elevernas mobiler och andra störande föremål. Men bara knappt var fjärde rektor säger att det fört med sig bättre ordning, trygghet och studiero till skolan.

Få tillämpar lagen ofta. Bara tio rektorer svarar att det händer dagligen eller varje vecka. En del hade samma slags regler redan innan lagen fanns

– Du når inte problemet på det sättet. Det är som att ta huvudvärkstabletter mot huvudvärk, det lindrar bara tillfälligt, säger Kerstin Olsson.

Mer kraft bakom orden

Hon beskriver sin skola som ganska ”strulig”. Elever som stör, som skickar sms eller svarar i telefon under lektionstid.

Ändå utnyttjas den nya lagen sällan.

– I stället försöker vi få alla att förstå varför telefonen inte ska ringa. Det handlar ju om att fostras in i ett vuxenliv.

– Det här var värre förr när mobilen var en nyhet. Nu räcker det oftast med att bara säga till. Så var det redan innan lagen, säger Per Gilén, rektor på Britsarvsskolan i Falun.

Henrik Ljungqvist är rektor på Karinslundsskolan i Strängnäs. Han menar att den nya lagen gör att lärarna nu kan sätta mer kraft bakom orden, inte minst i samtal med föräldrar.

– Det största problemet tidigare var när en mamma kom och sa att ”nu kan jag inte nå min dotter på vissa tider.” Den diskussionen har vi inte längre, säger Henrik Ljungqvist.

Han har ingenting emot lagen, men tycker att den är lite otidsenlig.

Alla ska få en chans

– Skolpolitiken är utformad efter hur skolan såg ut på 70-talet. Det är som om ingenting har hänt sedan dess. Ordning- och redaskolan då handlade om att trycka till eleverna. Men det är egentligen inte det vi vill, utan att alla ska få en chans att utveckla sig efter sina egna förutsättningar.

– Det är skolans uppgift, men vi är dåliga på det.

Men det finns också skolor där man upplever att den nya lagen har varit till nytta.

– Vi beslagtar mobiltelefoner varje vecka, med bättre ordning som följd, säger Jan Bideke, rektor för Centrumskolorna i Tyresö.

– Tidigare har vi försökt hantera de här frågorna så smidigt som möjligt. Men nu med lagen så känner man att man har större rätt att ta hand om störande föremål.

Från den första juli fick skolorna också rätt att mot föräldrarnas vilja flytta en bråkig elev från en skola till en annan.

”Ingen bra lösning”

Bara fyra av rektorerna svarar att den rätten har utnyttjats. I småkommuner kan det till och med leda till ännu större problem, menar Per Gilén i Falun.

– De träffas ju och gruffar på varandra även under fritiden. Då blir det kanske bara värre.

– Det brukar inte bli någon bra lösning för eleven om skolan och föräldrarna är på kollisionskurs. Däremot händer det att vi placerar elever på andra skolor med stöd av föräldrarna, säger Kerstin Olsson i Göteborg.

Men på Karinslundsskolan i Strängnäs har den nya lagen om förflyttning faktiskt hjälpt - som hot.

– I samtal med föräldrar till barn som har ganska stor problematik så har vi sagt att det finns en möjlighet att flytta eleven oavsett vad de säger. Det har faktiskt bidragit till att föräldrarna tagit större ansvar och börjat agera, säger rektor Henrik Ljungqvist.

Ordning och reda i skolan

Regeringen har lagt fram en rad förslag som ska göra det lugnare i de svenska klassrummen.

En del är redan genomfört.

Den 1 juli förra året fick lärare rätt att beslagta störande föremål, till exempel mobiltelefoner, från eleverna.

Samma dag fick skolorna rätt att flytta en bråkig elev till en annan skola, även om föräldrarna sa nej.

Lärare ska kunna ge störande elever kvarsittning och avstängning. Detaljer väntas i förslaget till ny skollag som troligen kommer efter sommaren.

Skolk ska skrivas in i elevernas betyg.

Lärarna ska ta upp elevernas uppförande i utvecklingssamtalen. Det kan ske i form av skriftliga omdömen.

Elever som skolkas ska hämtas med tvång. Utbildningsminister Jan Björklund stöder tanken att det ska kunna göras med hjälp av polis.