May i parlamentet inför brexitdebatt
Publicerad 2019-01-09
Premiärminister Theresa May svarar på frågor när det brittiska parlamentet återupptar debatten om det utträdelseavtal som förhandlats fram med EU.
Näringslivet förbereder samtidigt sina krav på regeringen om allt landar i ett utträde utan avtal.
Vid 13-tiden, svensk tid, ska May framträda inför parlamentets underhus i London. Senare drar nye brexitministern Stephen Barclay igång den debatt som ska kulminera på tisdag nästa vecka, då parlamentet röstar om att säga ja eller nej till utträdelseavtalet.
Regeringen hoppas fortfarande på ett ja – även om motståndet är stort.
– Vi är fokuserade på att få ett resultat som är positivt till premiärministerns uppgörelse. Jag tror inte att den brittiska allmänheten är betjänt av fantasier om några sorts magiska alternativa uppgörelser, säger Mays kabinettsminister David Lidington till BBC.
– Det som folk har att välja mellan är det här avtalet eller inget avtal alls eller – som vissa parlamentsledamöter förespråkar – att folkomröstningen 2016 avvisas helt, säger Lidington.
”Stjäla brexit”
Det sistnämnda är en tydlig signal till de brexitanhängare som är kritiska mot den uppgörelse som förhandlats fram. Om de inte sluter upp bakom May varnar Lidington för att det kanske aldrig blir någon brexit.
Ett liknande budskap hamras fram av exempelvis tidningen Daily Express i dag.
"De vill verkligen stjäla din brexit" heter det på tidningens förstasida, sedan en knapp parlamentsmajoritet i går kväll drivit igenom krav som kraftigt försvårar för regeringen att agera i ett läge utan avtal.
Anhängarna bakom kravet hoppas att det ska förmå May att göra allt för att undvika ett avtalslöst utträde. Samtidigt är ändå ett avtalslöst läge fortsatt en möjlighet – och till och med önskvärt av några av de mest hårdföra brexitförespråkarna.
Kritiska transportörer
Det brittiska näringslivet gnisslar under tiden tänderna. Enligt nyhetssajten Business Insider förbereds nu långa listor på vad man tänker kräva att regeringen gör om Mays utträdelseavtal brakar samman och Storbritannien går mot ett avtalslöst utträde ur EU den 29 mars.
Transportbranschens paraplyorganisation FTA vill i så fall ha en lång rad med "mini-avtal" för att lindra konsekvenserna.
– Regeringen får inte sova förrän vi har det här på plats i mars. Jag tänker inte låta transportindustrin ta stöten för politisk flathet. Det kommer att bli jobbigt, dyrt och inte sluta bra och orsakas av folk som är antingen ignoranta eller priviligierade. Eller både och, säger FTA-chefen James Hookham till Business Insider.