Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Greta Thunbergs vapen: Brutal ärlighet

Uppdaterad 2019-04-17 | Publicerad 2019-04-07

Greta Thunberg strejkar utanför riksdagen i Stockholm. Arkivbild.

Det började med en skylt utanför Sveriges riksdag. Nu har miljöaktivisten Greta Thunberg blivit en världskändis och har över en miljon följare på sociala medier.

– När det gäller hjärtefrågor och saker som engagerar, då är sociala medier forumet, säger marknadsföringsexperten Josephine Charpentier.

Greta Thunberg började strejka utanför riksdagen i augusti. Få trodde kanske att det skulle få något större genomslag – men inte ens ett år senare har 16-åringen över en miljon följare på Instagram och tusentals ungdomar strejkar nu världen över för klimatet.

– Delvis handlar det nog om att hon är yngre, men också om att hon är så totalfokuserad och så väldigt tydlig, säger Charpentier som har över 20 års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation och som nu grundat festivalen Iconfest för influerare.

"Tar en helt annan fart"

När traditionella medier skriver om en händelse når det inte ut till alla människor. Men när en karismatisk person sprider ett budskap på sociala medier som engagerar – då går det fort, fortsätter hon.

– Det krävs inte så mycket mer än att någon delar eller trycker på gilla-knappen, så blir det ringar på vattnet och det tar en helt annan fart.

Likt offentliga personer i allmänhet får den med många följare på sociala medier också allt mer inflytande.

Social tröskeleffekt?

Precis som influerare kontaktas av organisationer och företag som vill samarbeta har Thunberg också blivit inbjuden att tala i både FN och Världsekonomiskt forum.

– Jag tror att de (Världsekonomiskt forum) ville att hon skulle komma dit eftersom det då ger ett intryck av att de verkligen är på tårna och ligger i framkant, säger författaren och klimatdebattören Anders Wijkman.

– Men det unika med henne är att hon är så otroligt rak och när hon kom dit var hon ju brutalt ärlig.

Frågan är dock hur länge vågen ska hålla i sig. Wijkman är rädd för att andra frågor ska få ett större utrymme när ekonomin övergår i lågkonjunktur.

– Samtidigt har hon ju fått i gång så enormt många följare i hela världen, så jag tror att man har nått någon form av social tröskeleffekt.