Moderaterna leder attackligan överlägset – på Facebook
Publicerad 2022-09-10
Anfall sägs vara bästa försvar.
Om det är framgångsrikt i valet återstår att se – då ett parti tar en överlägsen förstaplats när attackannonseringen sammanställs.
– Man riktar in sig på de partierna där man tror att man kan vinna mest, säger medieforskaren Marie Grusell.
Kampen om väljarna har gett sig in i sin absoluta slutfas.
Det märks inte minst i annonseringen.
På Facebook har annonskriget accelererat och det oberoende dataanalysföretaget Whispr Group har kollat specifikt på hur partierna använder sig av attackannonser.
– Attackannonser har vi bedömt som annonser där man inte presenterar en egen politik eller egen vision, utan där man vill visa att andra sidan har gjort fel eller vill göra något dåligt, säger Olof Gränström, samhällsanalytiker på Whispr Group.
Ökat kraftigt på slutet
Siffrorna man kollat på är från Facebooks moderföretag Meta, och där ingår även annonsutgifter till Instagram och Messenger.
– Det vi ser är att det blivit allt mer attackannonser mot slutet och att annonseringen har ökat även generellt. Vissa partier, som Moderaterna, ökar sin annonsering väldigt kraftigt under den senaste månaden, säger Olof Gränström.
Just Moderaternas toksatsning på Facebook kunde Aftonbladet nyligen rapportera om.
Och partiet sticker även ut när det gäller attackannonser.
Under året har de svenska riksdagspartierna spenderat ungefär 7,5 miljoner kronor på annonser där man riktar in sig på att misskreditera sina politiska motståndare.
Av den kakan står Moderaterna för drygt 2,8 miljoner kronor. Bara i augusti spenderade Moderaterna 2,4 miljoner kronor i attackannonser.
Tvåa på listan är Kristdemokraterna som lagt ut drygt 1,3 miljoner kronor.
Kan slå tillbaka
Den här typen av annonser är ett relativt nytt fenomen i Sverige, enligt Marie Grusell, forskare inom strategisk kommunikation och särskilt inriktad på politisk kommunikation vid Mittuniversitetet och Göteborgs universitet.
– Generellt så är svenskarna inte utsatta för så mycket attackannonser. Vi är ett till kulturen ganska trevligt land på det viset. Vi jämför oss gärna med USA, men det är stor kulturskillnad mellan Sverige och USA i hur man använder negativt marknadsföring, säger Marie Grusell.
Av siffrorna att döma har oppositionen satsat allra mest på attackannonser, ett inte helt oväntat drag, enligt Marie Grusell.
– När man ser till vanliga konsumtionsvaror visar forskning att negativ marknadsföring stannar kvar hos konsumenten längre. Nu försöker man så tvivel i väljarna att den andra sidan inte är lika bra. Att göra det med negativa budskap kan vara en vinnande strategi.
Men hon varnar för att man inte vet säkert hur mottaliga svenskarna är för attackannonser inom politiken, då det är något av ett outforskat område.
– Det kan vara 50/50 att väljarna uppskattar det. Möjligen slår det tillbaka, säger Marie Grusell.
Moderaternas kommunikationschef Martin Borgs kommenterar partiets annonseringsstrategi.
”Vi tror att väljarna både är intresserade om vad vi vill berätta om, och vad våra motståndare inte vill berätta om.”
Spend per parti på attackannonser sedan Jan 2022 (Storleksordning): | ||
---|---|---|
Moderaterna | 2 858 532 kronor | |
Kristdemokraterna | 1 368 189 kronor | |
Socialdemokraterna | 1 162 459 kronor | |
Sverigedemokraterna | 846 197 kronor | |
Centerpartiet | 755 740 kronor | |
Miljöpartiet | 226 648 kronor | |
Vänsterpartiet | 170 076 kronor | |
Liberalerna | 131 587 kronor | |
Totalt alla partier | 7 519 428 kronor |
Spenderade kronro på negativa annonser | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vänsterpartiet | Socialdemokraterna | Miljöpartiet de Gröna | Centerpartiet | Liberalerna | Kristdemokraterna | Moderaterna | Sverigedemokraterna | Totalt alla partier | |
April | 1939 | 19 385 | 4488 | 2347 | 25 868 | 30 128 | 33 021 | 9537 | 126 713 |
Maj | 2041 | 36 976 | 7588 | 49 682 | 3686 | 32 6180 | 81 644 | 67 122 | 574 919 |
Juni | 10 935 | 67 049 | 1347 | 55 388 | 22 684 | 263 669 | 79 545 | 51 481 | 552 098 |
Juli | 1047 | 73 102 | 43 886 | 9795 | 4243 | 45 995 | 92 927 | 220 498 | 491 493 |
Augusti | 122 664 | 812 523 | 165 194 | 576 438 | 49 111 | 583 375 | 2 387 790 | 294 187 | 4 991 282 |
September | 31 450 | 153 424 | 4145 | 62 090 | 25 995 | 118 842 | 183 605 | 203 372 | 782 923 |