Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Tack, alla läsare!

Uppdaterad 2018-07-31 | Publicerad 2013-09-21

Aftonbladets Tipsa vann pris - är årets innovation i Europa

Aftonbladets Tipsa prisas - igen.

Mobiltjänsten tog hem ­titeln Årets innovation vid Digital Communication Awards i Berlin.

- Det är fantastiskt roligt att vi vinner ett så prestige­fyllt internationellt pris för vår utveckling av Tipsa, ­säger Aftonbladets publi­sher Jan Helin.

Digital Communication Awards delar varje år ut priser för ”enastående prestationer inom online-kommunikation”.

I år gick priset i kategorin Årets innovation till Aftonbladets tjänst Tipsa.

”Stort erkännande”

- Det är ett stort erkännande för hela gänget som arbetat med att bygga Sveriges mest spännande kontakt med läsarna via mobilen. En gång i tiden ringde läsarna ”ettan” till Aftonbladet. Tipsa är vårt sätt att bygga vidare på Aftonbladets stolta historia som social nyhetskälla, säger Jan Helin.

Tipsa sjösattes i november förra året och vann i slutet av maj pris för årets bästa innovation vid Schibsted Journalism Awards.

Läsare som har Aftonbladets app i telefonen kan med hjälp av tjänsten skicka in tips, bilder och videor direkt till redaktionen. Med hjälp av lokala push-notiser kan Aftonbladet även efterlysa läsare som befinner sig mitt i en pågående nyhetshändelse.

Nytt för i sommar är att det även går att filma i realtid och på så vis kabla ut ­läsarnas bilder i samma sekund som nyheten händer.

Aftonbladets redaktion­ella mobilchef Lena Widman var på plats vid utdelningen i Berlin i går kväll.

- Det är fantastiskt roligt. Det här är ett sätt att engagera läsarna i nyhetsjournalistiken. Det är speciellt r­oligt att redaktionen, it-­avdelningen och läsarna ­utvecklat detta tillsammans, säger hon.

”Ger oss inspiration”

Över 550 projekt hade skickats in till Digital Communication Awards. De övriga nominerade i kategorin Årets innovation var EDF Energy, Komfo Ad Manager, EASD Hypo-simulator och Wikipedia Corporate Index.

- Det här priset ger oss inspiration att fortsätta utveckla Tipsa och mobiltjänster tillsammans med ­läsarna, säger Lena Widman.

Tipsa har utvecklats i samarbete med Svensson reklam och Hyper Island.

Här är några av tipsen som publicerats