Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Busschaufför fälld för dödsolycka

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-28

Får villkorlig dom

Chauffören till en av bussarna vid olyckan vid Rasbo dömdes till villkorlig dom av Uppsala tingsrätt.

Hon döms för vållande till annans död, vållande till kropsskada och vårdslöshet i trafik.

Sex personer avled och sex skadades vid olyckan.

Den 22-åriga chauffören fälls enligt åtalet får vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.

Tingsrätten anser att hon på ett oförklarligt sätt kört sin buss fel och alltför fort på den aktuella vägsträckan.

– Hon anpassade inte hastigheten till rådande förhållanden, menar tingsrätten.

Ensam ansvarig

Enligt domstolen visar förhören med alla vittnen att chauffören kommit för långt ut till vänster på vägen och kommit över på motsatt körbana och därmed orsakat krocken.

Precis som åklagaren hävdar tingsrätten att kvinnan är ensam ansvarig för att två linjebussar krockade med varandra på morgonen den 27 februari förra året på den snömodddiga länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar. Den dömda chauffören körde linjebuss 777 mot Östhammar. Hon tog emot domen med bestörtning.

– Det här är jättetråkigt. Min klient är mycket ledsen. Vi trodde på en frikännande dom, säger advokat Anna Ling till TT.

Hon tillägger att det är mycket tungt för kvinnan att ensam bära ansvaret för olyckan.

– Vi ska läsa igenom domen i lugn och ro och sedan besluta om domen ska överklagas, säger Anna Ling.

Förlorade jobbet

Kvinnan anser att hon inte kört vårdslöst och orsakat olyckan. Som stöd för sitt nekande åberopar hon haverikommissionens rapport. Kommissionens utredare konstaterar att en kombination av flera faktorer bidrog till krocken, bland annat den dåliga standarden på vägen. Ingenting sägs om chaufförens skuld eftersom haverikommissionens uppdrag är att peka på systemfel, inte att peka ut enskilda.

Tingsrätten påpekar också i sin dom att kommissionens rapport om orsakerna till olyckan inte påverkar kvinnans ansvar som bussförare.

Vid straffmätningen har domstolen tagit hänsyn till att kvinnan själv skadades vid krocken och att hon förlorat sitt arbete. Det finns därför, enligt tingsrätten, inga skäl att förena den villkorliga domen med böter.

Företrädare för bussbranschen säger att domen är ovanlig.

– Jag vill inte kommentera domen eftersom jag inte läst den, säger Anna Grönlund, vd för Bussbranschens riksförbund, till TT.