Besökarnas ilska – mot SF:s nya logotyp: ”Den är mellanmjölk”
Uppdaterad 2018-10-30 | Publicerad 2018-10-28
”Tycke och smak är naturligtvis olika men jag tycker att den är mellanmjölk när den gamla var champagne”, så lyder en av flera sågningar av SF Bios nya logotyp – som fått flera att rasa.
SF Bio ingår i Odeon Cinema Group som ägs av amerikanska biografkedjan AMC Theatres sedan 2017 – som i sin tur är del av kinesiska bolaget Dalian Wanda. Och den nya ägandestrukturen har inneburit en del förändringar. Numera går SF Bio under namnet ”Filmstaden”, vinjetten är utbytt och logotypen har förändrats.
Men förändringen har inte fallit alla i smaken, något även SVT skrivit om. När den nya logotypen dök upp på biokedjans Facebooksida dröjde det inte länge förrän biobesökarna visade sitt missnöje.
”Ni får nog jobba på loggan lite mer... Får känslan av ett lågprismärke från en matbutik”, skriver en person, ”Tycke och smak är naturligtvis olika men jag tycker att den är mellanmjölk när den gamla var champagne”, skriver en annan och en tredje skriver ”Kommer sakna namn och vinjett. Och all historia som är förknippad med namnet, vilket nerköp. Varför gör ni detta?”.
Filmstaden själva försvarar loggan och intygar om att F inte står för ”Fail”.
Vissa är även oroliga för att biobiljetter ska vara ogiltiga efter namnbytet men personalen försäkrar om att de ska funka som vanligt.
Den gamla logotypen är dock inte borta helt, den används fortfarande av bolaget SF Studios.
Enligt Filmstadens informationschef Thomas Runfors är de nöjda med den nya logotypen – som kommer att pryda skyltarna som redan finns utanför biograferna.
– Det är trevligt med cirkelmärket. Vi tror att det blir lite biokänsla i logtypen med den röda färgen. Om man tycker att det är fult så får man tycka det. Det är en förändring av en logotyp som funnits i hundra år, då märks det när man byter ut den. Det viktigaste är att man hittar på oss – och namnet Filmstaden är redan inarbetat, det blir ingen skillnad.