"Bronies" - en oväntad målgrupp för leksakshästar

Publicerad 2012-07-23

Andreas Spovfelt är en såkallad Brony, han älskar My little pony.

Nya tecknade My Little Pony-serien lockar miljoner tittare.

Men inte den målgrupp som den från början var tänkt för.

I stället är det män som har fastnat för serien, så kallade "Bronies".

Bild tagen från filmen ”Friendship is magic".

My Little pony kanske mest förknippas med pastellfärgade hästar som vänder sig till yngre flickor i första hand.

När en ny tecknad My Little pony-serie lanserades hösten 2010 var det kanske inte förvånande att den lockade många tittare.

Men "Friendship is magic" blev en oväntat stor framgång hos vuxna, framför allt män.

Fastnade direkt

De kallas för "Bronies". En kombination av orden "bro" och "pony", översatt till svenska ungefär "bror" och "ponny".

På olika forum på internet och genom träffar håller fansen till serien kontakt med varandra.

Att män gillar serien tror "bronyn" Andreas Spovfelt, 21 från Jönköping, beror på olika saker. Själv fastnade han direkt.

– Jag kände att jag gillade karaktärerna, det var bra röstskådespelare och bra animerat. Det kändes genuint helt enkelt.

"Friendship is magic" har lyckats locka vuxna. En anledning tror Andreas Spovfelt är att serien använder sig av referenser som vuxna känner igen.

– Några avsnitt har referenser till "Star Wars", "I love Lucy" och "The Big Lebowski", säger han.

Pastellfärgade hästar

Till serien hör också de klassiska My little pony-hästarna. De är fortfarande pastellfärgade och finns i olika storlekar. Andreas Spovfelt har själv ungefär 15 stycken. Favoriten är Trixie. En karaktär han beskriver som en kaxig showbusiness-ponny och som utmanar alla. Men det är tv-serien han gillar bäst.

– För mig är inte leksakerna det viktigaste. Ponnyerna är ett supplement och det är ungefär samma sak som att det finns Star Wars-figurer.

Han beskriver sig själv som en nörd som tycker om att spela tv-spel. Om någon för fem år sedan hade sagt att han skulle tycka om My Little pony hade han inte trott den.

– Jag hade nog skrattat högt och pekat på min spelsamling. Varför skulle jag gilla saker för småtjejer? hade jag nog sagt.

Kärlek och tolerans

I USA har stora träffar kring serien hållits. På bara ett år ökade antalet besökare på en träff som hölls i Secaucus, New Jersey i USA, från 105 till 4 000 stycken, i slutet av juni. Andreas Spovfelt har inte haft råd att besöka någon sådan träff men har arrangerat en egen mindre variant hemma.

– Vi var åtta-nio personer som spelade tv-spel, såg på serien och åkte till Ica Maxi och köpte ponnyer.

"Bronies" växer alltså till antal men får även utstå en del hån och nedlåtande kommentarer på nätet.

– Man får försöka ta det på det bästa sättet och inte ta illa upp. Vi försöker att inte vara arga tillbaka så att det inte blir hat på hat. Vi har ett motto: Love and tolerans.