70 dödade på sex år

Publicerad 2011-11-16

Här är Sveriges farligaste övergångsställen

Här, på Peder Hardings väg i Visby, ligger Sveriges farligaste övergångsställe.

Vart tredje svenskt övergångsställe håller inte måttet.

Det visar en granskning som Motormännen har gjort.

Värst är det i Gävle och Visby.

Motormännen har granskat 162 övergångsställen i 22 svenska städer.

Undersökningen bygger på en metod där fyra olika delmoment vägs samman till slutligt betyg. Man har tittat på utformning, synlighet dagtid, synlighet nattetid samt tillgänglighet.

I Visby och Gävle får hela 86 procent av övergångsställena underkänt.

– På Gotland har de haft problem med att övergångsställena inte har varit tillräckligt bra markerade. Man har helt enkelt inte sett dem, säger Mikael Höög vid Motormännen till Aftonbladet.

Många olyckor

Transportstyrelsen har på uppdrag av Motormännens tidning tagit fram statistik över polisrapporterade olyckor på övergångsställen under perioden 2005 till 2010.

– Det värsta är att det sker så många olyckor på övergångsställen i Sverige. Siffrorna är alldeles för dåliga, säger Mikael Höög.

Statistiken visar att 70 personer har dött just på övergångsställen, 4775 personer har skadat sig varav drygt 800 personer svårt.

Fler kvinnor än män var olycksdrabbade. Var fjärde person var under 20 år.

Använda reflex

Motormännen hoppas att fotgängare, cyklister och bilister ska bli bättre i sitt samspel i trafiken.

– Vi hoppas på ett bättre samarbete, att man ser till att få ögonkontakt i trafiken. Fotgängare kan inte gå ut i gatan utan att titta på bilarna och bilisterna kan inte tänka "det är grönt och bara att köra".

Vad kan man mer göra för att vara säker på övergångsställena?

– Man ska se sig för innan man går ut i gatan och låta bli att fingra på mobiltelefonen. En annan sak som är en enkel åtgärd är att bära reflex.