Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

4 000 mobilräkningar drogs dubbelt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-03

Telias autogirokunder drabbade

Det blev en dyr månad för Telias autogirokunder.

4 000 av dem har fått betala räkningen dubbelt.

– Man blir förbannad, säger Kjell Andersson, en av kunderna.

Kjell Anderssons mobilräkning drogs på autogiro den 29 maj.

Men när han studerade kontoutdraget upptäckte han att Telia dragit räkningen två gånger.

– Räkningen var bara på 185 kronor men man blir ju förbannad när sånt händer, säger han.

Samma dag upptäckte Telia problemet efter att en annan kund ringt och klagat.

Vet inte vad felet beror på

Det är två fel som lett till dubbeldebiteringarna. Enligt Hans G Larsson, informationschef på Telia Sonera, har Telia har skickat dubbla poster. Och Bankgirocentralen har inte kunnat stoppa det.

Men Telia vet inte om det beror på ett programfel eller den mänskliga faktorn.

Pengarna ska betalas tillbaka så fort som möjligt. Kunderna ska få tillbaka pengarna redan imorgon.

Fick ingen information

Men det har inte Kjell Andersson fått någon information om. Trots att han ringde Telia tidigare idag och frågade.

– Jag undrade vad som hänt och när jag skulle få tillbaka pengarna. Då sa de ”det kan vi inte svara på”. Ett så stort företag? Vi vill ju ha besked. Telia kunde ju i alla fall ha skickat ett sms och berättat om dubbeldebiteringen, säger Kjell Andersson.

– Självklart ska kundtjänst ha den här informationen, det är bara att beklaga, säger Hans G Larsson.

Felet rättas ändå

Ett sms med information om händelsen ska gå ut till de drabbade under dagen.

– Felet upptäcktes sent i fredags och ingen har jobbat med det under helgen. Jag tycker det är olyckligt att inte informationen kommit ut tidigare, säger Hans G Larsson.

Men samtidigt menar han att kunderna kan vara lugna.

– I det här fallet rättas ju felet till oavsett om de hör av sig eller inte.

Inga garantier

För några kunder gäller det flera tusen kronor.

– Det är naturligtvis besvärligt för kunderna. Speciellt för dem som inte har stora marginaler. Då är det inte alls bra när räkningen dras dubbelt, säger han.

Kunderna kommer att kompenseras med hundra kronor i samtalstid.

Hur ska ni göra för att det här inte ska hända igen?

– Jag tror aldrig att man kan vara helt säker på att det inte händer igen. Jag kan inte utesluta att det inte hänt tidigare, säger Hans G Larsson.

Behöver man kontrollera att det blir rätt?

– Det är alltid bra att man stämmer av kontot. Det kan bli fel så fort man gör banktransaktioner. Drar man kortet på stan kan det också dras dubbelt. Man måste jämföra med sina egna noteringar.

Är du
drabbad?