Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Höll fast mördaren – fick sitta i telefonkö

Publicerad 2013-12-04

Vittnet ”Nils” försökte larma polis samtidigt som han höll fast dubbelmördaren i Ljungsbro.

Han blev först bortkopplad och fick sedan sitta i telefonkö.

– Det kändes väldigt frustrerande, särskilt när mördaren var kvar på platsen under hela den här tiden som jag ringde, säger Nils till Sveriges Radio Östergötland.

Det var under natten mot lördag den 2 november som en 33-årig man slog ihjäl en 15-årig pojke och en 57-årig kvinna med ett järnrör. Mannen har erkänt mordet. Han var under mordnatten påverkad av den så kallade ”kannibaldrogen”, MDPV.

Vittnen som brottade ner mannen har sagt att han betedde sig extremt konstigt och hade en galen blick.

Nu finns ytterligare uppgifter, om det ena vittnes försök att larma polisen.

Får vänta 4 minuter

Vittnet, kallad ”Nils”, försökte ringa 112.

– Det gick fram kanske tio signaler innan jag kom fram till en telefonsvarare som sa att det är många som ringer just nu så vi svarar så snabbt vi kan. Efter två minuter och 11 sekunder så bryts samtalet oförklarligt, säger Nils till Sveriges Radio Östergötland.

Han ringer upp igen och samma procedur upprepas, men han kopplas inte bort. Efter ungefär fyra och en halv minut svarar en larmoperatör.

– Jag ber dem skicka allt de har till Ljungsbro, för det har skett två mord, strax efter kommer den första polisbilen till platsen.

”Ringer kompis nästa gång”

Nils tycker att det känns väldigt frustrerande och jobbigt, eftersom mördaren under hans försök att larma var kvar på platsen.

– Polisen hade inte hunnit fram kanske, och förhindrat morden i alla fall, men han hade kunnat göra mer skada under tiden.

Efter den långa väntetiden funderar Nils nu på hur han skulle göra om något liknande hände igen.

– Nästa gång man råkar ut för något otäckt eller något, då funderar man på att inte ringa 112 det första man gör. Utan då ringer man någon kompis i närheten istället, som kan komma till undsättning.

”Ibland blir det väntetid”

Fredrik Lindfors, produktionschef vid SOS Alarm Östergötland, bekräftar Nils historia. Varför det första samtalet inte blir besvarat har han ingen förklaring till.

– Andra gången ringer han in 02.06, han får tyvärr vänta i två minuter och fjorton sekunder innan vi besvarar det samtalet, säger Fredrik Lindfors till Aftonbladets Brottscentralen.

Han säger att målet är att alla samtal ska besvaras inom trettio sekunder och att de helst vill att de besvarar inom åtta. Ibland blir det dock väntetid, menar han. Som när Nils ringde in.

Inte underbemannade

– Det är bara att beklaga och jag förstår att han är frustrerad. Det måste ha känts som en evighet för honom när han väntade.

Fredrik Lindfors säger att man har tillräckliga resurser. Man tittar på hela årets och bemannar larmcentralen efter den förväntade mängden samtal.

Vid en händelse som den i Ljungsbro, som Lindfors beskriver som exceptionell, blir det ett väldigt tryck och då kan det bli kö, menar han.