Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

”Är det brottsligt att göra fel?”

Publicerad 2011-11-15

”Är det brottsligt att göra fel?”

Det är den viktigaste frågan i rättegången mot sjuksköterskan som inte skickade en ambulans till döende Emil Linell, anser advokaten Björn Hurtig.

– Min klient gjorde en grov felbedömning, men ska man behöva hamna här, i tingsrätten, för att man gjort ett misstag?

Emil Linell avled morgonen den 30 januari i år.  Han hittades död i sin lägenhet efter att tre gånger ha ring till 112 utan att någon ambulans kom.

Den 52-årige sjuksköterska som nu står åtalad för vållande till Emils död, skickade ingen ambulans. Trots att Emil gång på gång vädjade om hjälp, trodde inte sjuksköterskan på honom eftersom han inte hörde något konstigt med andningen.

Han gjorde bedömningen att det rörde sig om en panikångestattack och kontaktade en jourläkare.

Enligt SOS Alarms regler ska sjuksköterskorna på larmcentralen inte ställa några diagnoser. När 52-åringens fel uppdagades fick han sparken.

Mannen hade tidigare anmälts för att inte lyssna tillräckligt noga på en patient som ringde in.

Men 52-åringens advokat, Björn Hurtig, anser inte att det är tillräckliga skäl att väcka åtal.

– Den viktigaste frågan som rätten är att ta ställning till här är om man verkligen ska kunna lastas rättsllgt för att man har gjort en felbedömning. Alla människor kan göra fel, även inom vården, men är de brottslingar för det?

Under tisdagens förhandlingar har brister i patientsäkerheten hos SOS Alarm blottlagts.

När 52-åringen hade lämnat ärendet till en jourläkare släppte han ansvaret och fortsatte att ta emot andra samtal. Jourläkaren försökte att få tag på Emil, men fick inget svar, troligtvis eftersom Emil vid det laget hade förlorat medvetandet.

Läkaren ringde tillbaka till SOS, men fick då prata med en annan sjuksköterska.

Denne tog emot samtalet och gjorde en notering i loggen om att Emil inte svarar,  men sen händer inget mer.

Frågan är vem som i det läget bar ansvaret för Emils säkerhet?

Tre personer som arbetar inom SOS Alarm med patientsäkerhet förhördes under rättegången. Alla tre medgav att det inte fanns någon nedskriven rutin för den typen av händelse.

– Jag tycker att man kan vara mycket kritisk till SOS Alarm. Ett av vittnena har själv varit med och skrivit förhållningregler för medarbetarna, men inte ens hon kunde svara på vad som gäller, säger Björn Hurtig.