Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Så hittar du rätt i hantverksdjungeln

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-18

- och undviker att bli blåst av din hantverkare

Alla har vi hört historier om hantverkare som rivit fel väggar, glömt våtskyddet eller som struntat i att dyka upp överhuvudtaget. Även om det oftast handlar om rövarhistorier finns det fog för oro. Klagomålen, till Konsumentverket, på hantverkare ökade förra året.

Hantverkare utan yrkeskunskaper lurar folk och skräpar ner.

Förra året kom över 100 000 konsumentklagomål in till konsumentverket, var femte klagomål handlade om boende och hälften av dem handlade om reparations- och underhållstjänster. Det var en ökning med tio procent jämfört med 2008, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

– Ofta handlar det om att uppdragsgivaren och hantverkaren har olika förväntningar på resultatet, säger Helena Olofsson, boendeexpert på Konsumentverket.

Men klagomålen kan också handla om att priset inte blivit det man avtalat eller att hantverkaren inte gjort ett ordentligt jobb.

Skaffa referenser

Men hur ska man då gå tillväga för att hitta en bra hantverkare och inte behöva bli en av de som nästa år klagar till konsumentverket.

Enligt Helena Olofsson, boendeexpert på Konsumentverket, är det viktigaste när det gäller att välja hantverkare att prata med tidigare kunder.

–Be alltid om referenser när du ska anlita någon. Tidigare kunder kan ofta ge svar på frågor om hur hantverkaren håller vad de lovar, säger hon.

Men det räcker inte att kolla med referenser. Helena Olofsson rekommenderar alla att kolla upp hantverkaren även hos skatteverket innan man sluter ett avtal.

–Kolla att hantverkaren har f-skatt och att de inte har några skatteskulder, säger hon.

Avtal

När allt förarbete är klart är det dags att skriva avtal.

–Det gäller att vara tydlig i vad man vill ha och vad som ska vara inkluderat. Bristande kommunikation är

ofta det som leder till klagomål, säger hon.

En av de vanligaste orsakerna till klagomål är, enligt Olofsson, att det tillkommit arbetsuppgifter under renoveringen.

–Många glömmer bort att kontrollera hur tilläggsarbetet påverkar huvudavtalet.

Men är det då helt omöjligt att hitta en hantverkare och bli nöjd eller är alla hantverkare oseriösa?

–Nej det tror jag absolut inte. Oftast handlar det om enkla missförstånd när kommunikationen helt enkelt inte fungerat, säger Helena Olofsson.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln