Familjen hittade döda möss i purépaket

Publicerad 2012-11-10

Lowa, 7,5 månader, skulle äta fruktpuré.

Men när mamma Linn Kvick skulle öppna förpackningen till barnmaten fick hon en chock.

– Det var morrhår och huvud och allting, säger pappa Henrik Andersen.

I början av veckan köpte familjen i Degerfors ett fyrpack med fruktpuré från Nestlé. På onsdagsmorgonen var det dags för frukost och mamma Linn Kvick skulle mata Lowa, 7,5 månader gammal.

Tre huvuden och morrhår

Linn tog fram barnmatsförpackningen.

– Plötsligt kom hon in och väckte mig med andan i halsen och frågade om jag kunde komma och kolla på en sak, säger Henrik Andersen.

Henrik följde med henne för att studera fyndet som sambon hade hittat mellan matportionerna när hon tagit bort pappersförpackningen.

– Först tyckte jag att det såg ut som ett bananskal. Sedan när jag hade gnuggat sömnen ur ögonen såg vi morrhår och huvud och allting.

De chockade föräldrarna kunde urskilja tre små huvuden.

– Man ser ju tydligt att det är råtthuvuden. De är små, men man ser det ju med blotta ögat.

”Har lagt sina barn där”

Föräldrarna har själva ett scenario om vad som har hänt.

– Det ser ut som att en råttmamma eller musmamma har lagt sina barn där mellan portionerna i fyrpackspurén. Det känns sådär, det är klart att man blir äcklad. Tänk om de hade legat i maten och vi hade börjat mata Lowa, säger Henrik.

Linn ringde direkt till Nestlé och de fick veta att de kommer få hem ett brev som de kan skicka in ”djuren” i.

– Det var ett lite kyligt och kort samtal. Det här känns ändå allvarligt. 

”Kan ha varit på många lager”

Föräldrarna vill nu uppmana andra att vara extra uppmärksamma.

– Speciellt när det gäller barnmat. Barn är man ju extra rädd om, säger Henrik Andersen.

Enligt Nerikes Allehanda gör Nestlé en utredning av hur de små gnagarna kunde hamna i förpackningen.

– När det gäller vår fabrik är jag ganska säker på att allt står rätt till, vi har väldigt strikta regler. Barnmaten kan ha varit på många lager innan den kom till konsumenten, säger Jonas Andréen, chef för Nestlés konsumentkontakt i Sverige, till Nerikes Allehanda.