Tårtan kan ha krossat MP:s triumf: ”En provokation”
Uppdaterad 2021-09-23 | Publicerad 2021-05-23
Nedläggningen av Bromma flygplats skulle bli Miljöpartiets triumf inför den kommande valrörelsen.
Men nu kan framgången bli motgång, allt på grund av en tårtbit.
– När de åt tårta, det var en provokation, säger Anders Åkesson (C) och vice ordförande i riksdagens Trafikutskott.
I slutet av april stegade klimat- och miljöminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth ut på en presskonferens och meddelade att regeringen kommer att gå vidare i frågan om att stänga Bromma flygplats i Stockholm i förtid.
Frågan har gnagt på Miljöpartiet sedan de satte sig i regering tillsammans med Socialdemokraterna för snart nio år sedan, och återkommande dykt upp på listor över miljöpartistiska nederlag, ett bevis på att partiet sålt sin själ till socialdemokratin för att få makt.
Men så stod Per Bolund där, på hans läppar skymtade ett illa dolt leende – han var nöjd, otroligt nöjd. Bredvid honom stod den socialdemokratiska infrastrukturministern Tomas Eneroth, han var mer återhållsam i sin glädje.
– Jag var väldigt nöjd för det var ett klokt beslut, säger Per Bolund.
Regeringen har hela tiden varit överens om att lägga ner flygplatsen men inte kunnat komma överens om hur det ska gå till – så vad är det då som förändrats?
Slopad utbyggnad av Arlanda
Om det någonsin har hänt att Bromma flygplats har lockat fram ett leende på en miljöpartists läppar så var det längesen, och Per Bolunds leende handlar om detaljerna.
För fram till den här presskonferensen så var nedläggningen av Bromma villkorad. Skulle Bromma läggas ner så skulle Arlanda byggas ut.
Inte nog med att regeringen nu var överens om att ta nästa steg mot en nedläggning. Den stora grejen här var att utbyggnaden av Arlanda inte längre fanns med som ett villkor för att lägga ner Bromma flygplats. Flygtrafiken skulle kunna flytta dit i alla fall.
– Det första steget var att få Swedavia att göra en grundlig analys av förutsättningarna för Bromma. När de kom med sitt tydliga ställningstagande att det inte finns någon marknad för Bromma flygplats, då har det blivit tydligare att vi också har en gemensam ståndpunkt i regeringen, säger Per Bolund om förhandlingarna mellan regeringspartierna.
Den socialdemokratiska ståndpunkten är att Arlandas kapacitet nu ska ses över och stärkas. Men det har inte gjort miljöpartisterna mindre glada. För det här ses som en framgång, inte bara i frågan om Bromma och Arlanda, utan ur ett större perspektiv. Det ses som ett bevis på att det lilla gröna samarbetspartiet till slut lyckats miljöparti-fiera Socialdemokraterna. I det här fallet, med Bromma, handlade det inte heller om vilken socialdemokrat som helst, utan om infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Frostigt i regeringen
Relationen mellan miljöpartiet och infrastrukturdepartementet och Tomas Eneroth, har varit en av den här regeringens mer ansträngda relationer.
Regeringen antog det klimatpolitiska ramverket 2017. Det gemensamma målet är den gröna omställningen och att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Men miljöpartister i regeringen har sett infrastrukturdepartementet som en stoppkloss där det tagit extra lång tid för det klimatpolitiska ramverkets principer att sippra in.
Inom Miljöpartiet finns det en frustration med Infrastrukturminister Tomas Eneroth, de tycker det är avsevärd skillnad mellan det klimatengagemang han visar i sociala medier, och det engagemang han visar i förhandlingar med partiet.
Bromma flygplats har också en särskild betydelse. Visst finns det frågor kvar på Eneroths bord som miljöpartister skulle kunna irritera sig på, infrastrukturpropositionen som ska presenteras i höst till exempel, men Bromma flygplats har ett symboliskt värde för Miljöpartiet.
Motgångarnas tid
Frågan om Bromma flygplats har förföljt Miljöpartiet under tiden i regering.
I valrörelsen inför valet 2014 lovade Miljöpartiet, med Stockholm i spetsen att lägga ner Bromma, med målet att bygga bostäder på marken.
2014 tillsatte den nytillträdda regeringen en utredning om Brommas framtid, med S-veteranen Anders Sundström som utredare. Bara ett år senare stoppades utredningen av en eventuell stängning av Bromma i förtid. Anledningen var två tillkännagivanden i riksdagen om att Bromma skulle få vara kvar. Pressen från riksdagen om en möjlig misstroendeförklaring mot den ansvarige ministern Mehmet Kaplan (MP) skrämde partiet så till den grad att de till slut backade från sina krav och tillät att utredningen plockade bort Bromma ur ekvationen.
Svekdebatten var ofrånkomlig och Mehmet Kaplan visade sitt missnöje i media över att regeringen tvingats böja sig för riksdagen i frågan.
När Sundströms utredning presenterades 2016 handlade den istället om att utveckla flygkapaciteten och öka möjligheterna till bostadsbyggande i Stockholmsregionen.
Men nu, våren 2021, verkade det som att det äntligen skulle gå Miljöpartiets väg.
Swedavia, det statliga ägda företaget som driver Bromma flygplats har under flera år sagt att flygplatsen är olönsam, den borde stängas och resurserna riktas mot Arlanda istället och efter ett år av pandemi har flygandet minskat drastiskt.
Det såg ut att vara guldläge – kunde Miljöpartiet till slut flytta Bromma flygplats från listan av misslyckanden till listan med framgångar?
Riksdagen sätter sig på tvären
Miljöpartiet har lyckats förhandla sig fram till en utredning i regeringskansliet, men i riksdagen smider oppositionen planer för att stoppa nedläggningen.
I Trafikutskottet har moderater, liberaler och kristdemokrater arbetat febrilt med att förhandla fram ett gemensamt tillkännagivande. En skrivelse som är riksdagens sätt att säga till en regering vad den kan, och inte kan göra.
För att lyckas behöver de få med sig Centerpartiet.
Centerpartiet är inte helt emot att lägga ner Bromma flygplats om det görs på ”rätt sätt”, men just nu är de förbannade på sättet som Miljöpartiet presenterade frågan på presskonferensen, att de presenterade det som om allt var klart och nu ska Bromma läggas ner.
Och det som verkligen irriterar Centerpartiet, och flera av de andra partierna i Trafikutskottet, det är att miljöpartisterna firade beskedet med tårta.
– När de åt tårta, det var en provokation, inte minst mot socialdemokraterna, säger Anders Åkesson som är Centerpartist och vice ordförande i Trafikutskottet.
– En pressträff handlar om bildsättning, och den bilden de satte den 21:a april att allt var klart, garnerat med att de sedan firade på eftermiddagen med att äta tårta – ute i landet blev man fullständigt vansinnig, fortsätter han.
– Jag har respekt för Miljöpartiets ambitioner, men det kanske var kontraproduktivt att ta ut en seger i förskott. Det kanske leder till att det de ville uppnå, inte uppnås. Eller i alla fall inte i samma takt, säger Anders Åkesson (C).
Tillkännagivandet förhandlades klart i utskottet i veckan som gick och kommer att läggas fram i riksdagen de första dagarna i juni. Centerpartiet kommer att stödja skrivelsen och med det har regeringen en majoritet emot sig i riksdagen om att lägga ner Bromma flygplats snarast möjligt.
– Jag landar i att hade Tomas Eneroth fått sköta frågan själv, då hade frågan genomförts med större respekt och då hade reaktionen kanske inte blivit så stark från riksdagen, säger Anders Åkesson (C).
Hårda förhandlingar i höst
Om vi återgår till presskonferensen med de båda ministrarna Bolund (MP) och Eneroth (S). Efteråt får de båda ministrarna frågan – vilka beslut kommer ni kunna fatta före valet?
– Vi vill göra det så fort som möjligt, svarar Per Bolund.
– Man ska vara lite försiktig när man talar om hur och när, säger Tomas Eneroth.
I augusti ska utredningen om Bromma flygplats framtid vara klar och under hösten kommer frågan åter att landa i regeringskansliet, och det är då det verkligen avgörs om det blir en framgång eller en nesa för Miljöpartiet.
– Jag tror att det finns goda förutsättningar att det här går igenom. Världen har förändrats och då måste vi förändras med den, säger Per Bolund.