Utländska piloter har hyrts in av SAS – trots masspermitteringen
Publicerad 2020-10-08
Nästan alla svenska piloter på SAS är permitterade och SAS har fått mångmiljonbelopp från staten.
Samtidigt har SAS ha använt utländska piloter – till flygningar som svenska piloter tidigare flög, något som dokument som SvD tagit del av visar.
Coronapandemin har slagit hårt mot flygbolagen och i den smockan flög även SAS med.
Flygbolaget hade inga plan i luften på hela tre månader, men nu har SAS tagit sina först vingtag igen.
Nu är situationen dock annorlunda.
Siffror visar att 614 000 passagerare reste med SAS i september, en minskning med 2,3 miljoner jämfört med samma månad i fjol.
SAS meddelade även så sent som i mitten av september att de piloter som tidigare varslats nu förlorar sina jobb. Det gäller alla piloter som anställts efter 2001.
Nästan alla svenska piloter som är kvar är permitterade upp till 40 eller 60 procent. Något som gör att SAS får ersättning från staten på 400 miljoner.
Men i stället har SAS enligt uppgifter till SvD använt piloter från utländska bolag varav 18 rör sträckan Stockholm-Frankfurt. Trots att det i vissa fall var flygningar som före pandemin bemannades av svenska piloter.
Men SAS presschef Freja Annamatz säger att uppgifterna inte stämmer.
– Det kan ha skett någon enstaka gång, av logistiska skäl, men inte regelbundet. Det handlar om att allokera resurser, säger hon.
Enligt Tillväxtverkets regelverk för ersättning vid korttidspermittering, ska den personal som är permitterad återgå i tjänst om företagets efterfrågan ökar.
En annan bild
Tidningen fick ta del av uppgifter som visade en annan bild. Under september före pandemin har inhyrda piloter i det irländska dotterbolag SAS Ireland använts till 23 flygningar.
– Vi flyger 380 flighter om dagen. Du pratar om 18 resor under september. Det är väldigt lite procentuellt sett, säger Freja Annamatz till SvD.
– Under september månad har SAIL stått för en procent vår totala flygproduktion. Det är svaret på din fråga.
Facket ryter ifrån
Ordförande för bolagets svenska pilotfack Wilhelm Tersmeden reagerar på att utländska piloter tas in för att flyga på rutter som före pandemin flögs av svenska piloter.
– SAS-piloter går arbetslösa och staten betalar permitteringsstöd till SAS samtidigt som vi ersätts av billigare utländska piloter som inte betalar skatt i Sverige, säger han till SvD.