Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Ville göra reklam med oretuscherade modeller – Facebook satte stopp

Publicerad 2015-09-25

Vd:n: ”Tycker inte att vi bryter mot något”

Li Thurfjell ville göra en annons för sitt företag på Facebook med en bild på tre oretuscherade modeller. Då sa det sociala nätverket stopp – trots att liknande bilder anses acceptabla enligt regelverket.

Li Thurfjell.

På torsdagen tröttnade Li Thurfjell på strulet med Facebooks annonsregler och valde att skriva av sig i ett inlägg på sin Facebooksida.

Anledningen var att en av bilderna från hennes underklädesföretag stoppats från att användas i en annons.

Den innehåller en bild som visar för mycket naken hud eller utmanande innehåll”, stod det i meddelandet som hon fick.

– Jag blir så himla less bara, säger Li till Aftonbladet.

Retuscherar aldrig

Hon har gjort ett ställningstagande med företaget genom att de aldrig retuscherar bilderna på sina modeller. Därför är hon också extra besviken på Facebook.

– Man ser att alla möjliga andra företag får annonsera med lättklädda kvinnor i utmanade positioner som är jätteretuscherade, säger hon och fortsätter:
– Jag har suttit och läst reglerna och tycker inte att vi bryter mot något.

I Facebooks regler för annonsering konstateras det att bilder i annonser inte får innehålla sexuellt innehåll, visa onödigt mycket hud eller urringning samt inte fokusera för mycket på enskilda kroppsdelar.

”Uppmanade till avvikande ideal”

Som exempel i reglerna finns två bilder som ändå skulle accepteras – bilder på kvinnor i behå som påminner om just den bild Li ville göra reklam med.

Hon hävdar också att Facebook tidigare stoppat en annan annons.

– Det var för att det ”uppmanade till avvikande ideal” eller liknande, när vi hade en lite större tjej på bilden, säger hon.

Facebook har inget att säga utåt om det som har hänt.

– Tack för din förfrågan. Facebook kommenterar inte enskilda fall, skriver en talesperson i ett mejl.