Ja till Sveriges största vägbygge
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-03
21 kilometer motorväg för 27 miljarder kronor ska föra trafiken runt Stockholm
I dag sa regeringen ja till Sveriges dyraste vägprojekt: Förbifart Stockholm.
21 kilometer motorväg ska i framtiden leda trafiken förbi huvudstaden.
– Det här är en lösning som både klarar trafikkapaciteten och miljökraven, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Spaden ska ner i jorden 2012 och åtta år senare är tanken att det gigantiska vägbygget ska vara färdigt. Slutsumma: Runt 27 miljarder kronor.
Den 21 kilometer långa vägen kommer att starta i Skärholmen söder om Stockholm och sluta i Häggvik, norr om stan. 17 kilometer väg ska gå i tunnel under jord.
Klartecknet till motorvägsbygget innebär enligt regeringen att Lambarfjärden räddas från exploatering, att Grimstaskogen bevaras, att intrånget blir ytterst begränsat på Lovön och att världsarvet Drottningholm och Natura 2000-området Edeby ekhage bevaras.
Framtidens bilar
Enligt Vägverkets bedömningar kommer förbifarten att öka koldioxidutsläppen i Stockholms län. Regeringen håller inte med. Vägen ska vara till för framtidens bilar.
– Det är inte vägen, utan bilarna som kör på vägen som är problemet. Vi bygger för en annan tid med andra drivmedel som el, etanol och biogas, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Dessutom ska motorvägsbygget kombineras med satsningar på spårvägar och bussar.
Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin ställer sig bakom regeringens planer.
– Vi är i grunden positiva till Förbifart Stockholm, men det kräver också en tydlig miljökonsekvensbeskrivning, säger Sahlin till TT.
Miljöpartiet säger däremot nej, men Sahlin tror att även en eventuell rödgrön regering kan enas.
Vill överpröva beslutet
– Vi har samarbetat i åtta år och vi har löst väldigt många frågor gemensamt. Jag är hundraprocentigt säker på att vi gör det också i den här frågan. Min ambition är att vi under våren ska kunna presentera för stockholmarna en gemensam syn på vägproblemen och kollektivtrafikens utbyggnad i regionen, säger Sahlin.
Naturskyddsföreningen är däremot starkt kritisk till regeringens beslut. De begär att Regeringsrätten överprövar beslutet.
Föreningen anser att det underlag som regeringen utgått från är mycket ensidigt och vilseledande när det gäller miljöeffekter och samhällsekonomi. Vägverket har, anser föreningen, låtit bli att försöka lösa Stockholms trafikproblem med mer styrande trängselskatter och kollektivtrafiksatsningar.