Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

”Jag jobbade 16–18 timmar per dygn”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-05

Petter Odmark om att jobba för demokraterna

Petter Odmark har sett Obamas valkampanj inifrån – och han är imponerad:

– Sverige kan lära sig mycket. De amerikanska kampanjerna vet hur man gör för att engagera folk på gräsrotsnivå.

Petter Odmark

Petter Odmark säger sig alltid ha varit politiskt intresserad. Han var tidigare aktiv inom folkpartiet, men nöjer sig nu med att vara huvudsekreterare i arbetet med en av statens offentliga utredningar.

Nästan i alla fall.

I december i fjol åkte han över till Iowa, USA, för att delta i Barack Obamas primärvalskampanj. Han drar en parallell till ishockey:

– Är man hockeyintresserad så är det kul med elitserien, men man skulle gärna se NHL. Det här är samma sak. Det amerikanska kampanjarbetet är det mest utvecklade, moderna och professionella. Sedan har amerikansk politik ett enormt inflytande – det är nästan dumt att inte vara intresserad.

Enorma databaser

Att komma i väg var inte svårt alls, berättar Petter Odmark.

– Jag använde funktionen på deras hemsida och fick svar. Det var bara att fylla i ett formulär. Men naturligtvis fick jag bekosta allt själv.

En vecka var han på huvudkontoret i Iowa där han mestadels jobbade med "data entry".

– Jag skrev in uppgifter om väljare så att man på olika sätt kunde koda dem. De har enorma databaser över alla registrerade väljare som innehåller en lång rad variabler om allt möjligt. Jag jobbade mest med att kartlägga folks religiösa tillhörighet, tittade på vilka som vore bra att kontakta.

Sverige kan lära

Efter kartläggningen följde i allmänhet röstraggning via telefon eller – vilket är vanligast – dörrknackning. Och Petter Odmark är förvånad över den kontroll man har på sina väljare.

– Jag visste ju om det i teorin, men blev ändå fascinerad av informationsrikedomen. Det är enormt imponerande, ofta kontaktar man sina väljare fyra, fem, sex gånger innan det är dags för val.

Han anser att Sverige har en hel del att lära av det amerikanska systemet.

– Det finns en hel del att inspireras av när det kommer till att forma en kampanjpolitisk rörelse. Den svenska är mediedriven, i USA mer förankrad på gräsrotsnivå. Man får en nära kontakt med väljarna, lär sig vad de bryr sig om och kan kommunicera tillbaka. Det är också det absolut bästa sättet att övertyga väljare på. Dessutom är det geniunt demokratiskt.

16–18 timmar per dygn

Dock är den här typen av valkampanjer även resurskrävande. Och de som väljer att engagera sig har ofta långa dagar att vänta.

– Jag jobbade i snitt 16–18 timmar per dygn. Och der gjorde även de andra – med den skillnaden att jag jobbade en vecka medan de andra hade gjort det ett halvår.

Flertalet frivilligarbetare jobbar dock kortare perioder, antalet involverade förväntas kulminera under hösten. Ansvariga bakom Barack Obamas kampanj har uttalat att man på valdagen hoppas ha engagerat uppemot fyra miljoner amerikaner.

– Obamakampanjen är utan motstycke när det gäller att engagera folk på gräsrotsnivå. Det är positivt eftersom det stärker känslan av delägarskap i kampanjen.

ANNONS