Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

”Skolan borde hålla öppet längre”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-24

Eleverna på Vivallaskolan om sin drömskola

Kvällsöppna klassrum och fler elever med godkända betyg.

Så ser drömskolan ut om eleverna i klass 9E på Vivallaskolan i Örebro får bestämma.

– Man borde sprida nån slags propaganda om hur viktigt det är med utbildning, säger Abdi Mohammed, 15.

Klass 9E:s panel – som ska tycka till om den svenska skolan under veckan som kommer. Under veckan kommer de att blogga om sin vardag.

Det är dags att summera nio år av plugg. Snart lämnar Abdi och de andra i klassen Vivallaskolan för en ny tid på gymnasiet.

– Mitt mål är att få så bra betyg så att jag kommer in på universitetet. Jag vill bli läkare, säger Abdi.

– Under gymnasiet hoppas jag komma på vad jag vill jobba med i framtiden, säger klasskompisen Andjelika Kastuma.

Om ni fick bestämma - hur skulle svenska skolan se ut då?

Abdi Mohammed: Jag skulle vilja minska antalet som går IV (individuella programmet för de som inte klarat godkänt i kärnämnena svenska, engelska eller matte). Nu ser man svenskar som bott här sen dagis som går där. Det är svårt att förstå.

– Det måste bli hårdare så att alla förstår hur värdefullt det är med utbildning. Det måste komma från hela samhället. Någonslags propaganda om att Sverige behöver utbildat folk. Föräldrarna måste vara strängare med barnen. Jag känner en kille som är 25 och som fortfarande bor med sin mamma och lever på socialbidrag. Det går inte.

Andjelika Kastuma: Jag tycker att eleverna kanske borde bli mer medvetna om vad som händer efter skolan. Just nu vet man kanske inte så mycket om universitetet och så. Det kanske vore bättre om folk kom hit och berättade och att vi fick gå på studiebesök lite här och där.

Mattias Gevcen: Jag tycker att skolan skulle vara mer öppen senare på dagen, så man kan stanna kvar om man vill sitta och jobba. Man har ju ändå alla sina saker här.

Andjelika: Två dagar i veckan har vi redan extra läshjälp. Det är folk från universitetet som kommer hit och hjälper till. Det är jättebra. Lärarna hinner inte alltid med att berätta och förklara allting.

Behöver mer resurser

Det finns problem i den svenska skolan. Elever som inte klarar alla kunskapskrav, elever som mobbas, lärare som saknar utbildning och kommunala budgetar som inte räcker till. För Vivallaskolans del behövs mer pengar. Det säger Niklas Hrvacanin, klasslärare för eleverna i 9E.

– Vårt största problem är besparingarna. Vi skulle behöva få extra hjälp till de som inte når målen, fler assistenter. Nu försöker vi istället flytta om den personal vi redan har. Ibland blir det kanske två lärare under en mattelektion, men det hjälper inte de som har det tuffast.

– Som lärare är det frustrerande när man verkligen vill hjälpa men inte kan. Det blir lätt så att de som bråkar och slåss får mest hjälp, medan de som är tysta och har svårt med kunskapen kommer i kläm.

Rektorn bär ansvaret

Under veckan som gått har aftonbladet.se varit i kontakt med många inom den svenska skolan. Flera förslag har kommit fram om vad som borde förändras och göras annorlunda.

– Jag skulle vilja att staten går in och granskar kommunerna lite mer, hur kommunerna sköter skolan. I dag är det så att när Skolverket riktar kritik mot någon skola så är det rektorn som får bära ansvaret, trots att situationen kanske beror på hur kommunen har skött sig. Det skulle jag vilja efterlysa, säger Henrik Ljungqvist, rektor på Karinslundsskolan i Strängnäs.

– Jag skulle vilja att de ”goa” eleverna belystes lite mer. Jag har en ganska strulig skola. Men av 483 elever är det bara en handfull som strular runt. Resten är underbara. Jag skulle vilja se pedagoger som står upp för att vi i mångt och mycket har en bra skola. För hur ska allmänheten annars tolka allt som skrivs i medierna? Tror man på det så verkar ju skolan vara rena katastrofen, säger Kerstin Olsson, rektor på Flatåsskolan i Göteborg.

Klasspanelen drömmer om framtiden

Klass 9E på Vivallaskolan i Örebro lämnar snart grundskolan. Vad tänker de om framtiden? Vi frågade Abdi, Andjelika, Mattias och Soma.

Abdi Mohammed, 15

– Jag vill bli läkare. Jag vet att det krävs bra betyg men om jag satsar så kanske det går. Sedan vill jag helst åka utomlands. Resa runt och besöka olika exotiska platser, som Kina och USA. Sedan vill jag åka tillbaka till mitt hemland, Somalia, och jobba där. Befolkningen där behöver hjälp. Det fungerar inte om alla bor kvar i Europa för att tjäna pengar. Alla kunniga måste någon gång åka tillbaka.

Andjelika Kastuma, 15

– Efter gymnasiet vill jag plugga vidare och få ett bra jobb. Förut ville jag bli lärare, men nu har jag börjat fundera lite. Man kanske kommer på något annat. Just nu är jag inriktad på att bo kvar i Örebro, men man vet ju inte om ett tag. Sedan vill jag också resa. Till Frankrike och Spanien och så.

Mattias Gevcen, 15

– Efter gymnasiet vill jag ta en paus. Då har man ju gått i skolan i 13 år, om man räknar med lekis. Jag vill flytta härifrån, helst till Stockholm. Om tio år har jag nog läst på universitetet och har väl börjat söka jobb. Jag vet inte vad jag vill bli. Det är för tidigt att ta beslut om det.

Soma Kamkar, 15

– På gymnasiet ska jag gå barn och fritid. I framtiden vill jag jobba med barn. Jag tänker flytta från Sverige. Helst vill jag bo i Spanien.