Olika bedragartyper på Instagram

Publicerad 2012-11-25

Bedragarna har hittat in i det populära fotodelningsprogrammet Instagram. Det finns en "snäll" sort som i en idols namn kommunicerar med tioåringar.

Sedan finns det vanliga fifflare som bara vill blåsa dig på en hundralapp eller två.

Olika bedragare har hittat nya sätt att komma åt dig på fotoappen Instagram.

Numera Facebookägda Instagram har över 100 miljoner användare varav en stor del är barn och ungdomar. I Instagram laddar man upp foton och precis som i andra sociala nätverk väljer användaren vem han eller hon vill följa och vem som ska tillåtas se de egna bilderna. Minst lika viktiga är kommentarerna till bilderna och de kan komma från oväntat håll.

La upp en bild på kaninen ”Putte”

När en tioårig svensk tjej nyligen lade upp en bild på sin kanin Putte och i ett annat sammanhang talade om att hon älskar filmen Hunger Games blev huvudrollsinnehavaren Jennifer Lawrence en av hennes följare.

Kommentarerna var helt oskyldiga, typ "jag ser att du älskar Hunger Games" och "hur uttalar du Putte?"

Inte ens tioåringen gick på att det verkligen var Jennifer Lawrence i andra änden på nätet. Det var naturligtvis en pr-människa på filmbolaget som med hjälp av en sökmotor fått nys om den tioåriga svenskans intresse och vars huvuduppgift det är att hålla det intresset levande till de kommande filmerna i trilogin.

– Åldersaspekten är ett problem eftersom man inte vet hur gamla användarna är på de här plattformarna och det finns regler för hur man marknadsför sig mot unga, säger Brit Stakston på JMW Kommunikation och som också är styrelseledamot i pr-bolagens branschorganisation Precis.

Du blir kartlagd

Men hon bekräftar själva händelsekedjan: den som signalerar intresse för något inom populärkulturen blir kartlagd.

– Då är kulturen i det här sammanhanget sådan att man faktiskt går in och pratar med varandra och det flesta användare tycker nog det är ganska oproblematiskt. Om det inte uppskattas så förstörs relationen till företaget.

Att det inte är stjärnan själv som kommunicerar tror hon spelar mindre roll, bara informationen känns äkta och kommer från rätt håll.

– Folk vill inte ha fejkade relationer, inte ett pr-bolag som talar för filmen eller tv-programmen. Kända personer är ofta väldigt tydliga med att det är de själva som skriver på plattformarna men att det kan också vara en assistent. Då blir kommunikationen intressant.

Men Instagram är precis som Facebook en marknadsplats och trängseln älskas av ficktjuvar och bedragare. Det finns gott om falska profiler som i sina kommentarer har länkar till både det ena och andra som bara har det gemensamt att det kommer att kosta pengar. Spam och nätfiske helt enkelt.

– Det är naturligt att bedragarna följer med till nya populära program och de utnyttjar som vanligt vår nyfikenhet och viljan att klicka på länkar, säger Per Hellqvist på datasäkerhetsföretaget Symantec.

ANNONS