Vatten i broms- systemet och fel däck

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-03

Haverikommissionens rapport klar

Sex personer omkom i tragedin. Enligt Statens haverikommission var 19 säkerhetsbälten trasiga i bussarna som var inblandade i den svåra dödsolyckan i Rasbo i februari förra året.

Dålig väg, för hög fart , trötta förare och brister på bussarna.

Det är några av faktorerna som orsakade till den svåra bussolyckan i Rasbo, menar Haverikommissionen.

Nästa vecka startar rättegången mot en av förarna.

Olyckan i Rasbo inträffade 27 februari.

Passagerarna berättar att färden mot Östhammar var vinglig. Man märkte inte av någon inbromsning alls innan fordonen närmast frontalkrockade och sex personer omkom.

På torsdag nästa vecka startar rättegången mot den 21-åriga busschauffören, som själv sagt att hon insåg att det skulle smälla bara någon meter innan olyckan var ett faktum. Hon anklagas nu för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

Vatten i bromssystemet

Statens haverikommission offentliggjorde idag sin rapport om den svåra busskraschen drygt två mil utanför Uppsala i februari förra året.

Det var då två bussar på linje 811 mellan Uppsala och Östhammar frontalkolliderade klockan 6.46 på morgonen på länsväg 288 nära Rasbo.

Haverikommissionen pekar på flera omständigheter som bidrog till olyckan, men skiljer inte ut någon enskild faktor.

Man pekar däremot på en rad omständigheter som gäller bussarna och deras underhåll.

Ingen av bussarna var utrustad med antisladd-system.

Flera bilbälten i bussarna fungerade inte. Elva i bussen mot Uppsala och åtta i bussen mot Östhammar var defekta. Flera av de skadade passagerarna har berättat att bältesspännet inte låste.

I olycksbussen mot Östhammar hittades både vatten och olja i bromssystemet. Fruset vatten i bromssystemet kan ha gett ojämn bromsverkan och störd ABS-funktion.

Förarna hade tidiga morgonpass. Föraren i bussen mot Östhammar hade gått upp redan vid tretiden, men bägge förarna bedöms ha varit trötta.

Hastigheten vid kollisionen går inte att fastställa på bussen från Östhammar eftersom bussen hade större däck än registreringsbeviset angav – dimension 315/80 R22,5 i stället för 295/80 R22,5.

Färdskrivaren visar att farten i Östhammarsbussen pendlade mellan 85 och 93 kilometer i timmen under sista kilometern – men den var i själva verket mer än 3 procent högre, eftersom bussen fått fel däck. Även hastighetsvisaren visade fel på grund av detta. Från och med den 1 oktober 2006 får byte av däckdimension inte göras utan registreringsbesiktning, påpekar Haverikommissionen. Någon sådan hade inte gjorts.

Ingen analys hade gjorts före körningen av väder, sikt och väglag. Förarna hade inte fått några förhållningsorder.

Vägen har brister på platsen och hastighetsgränsen har satts utan hänsyn till vägens utformning och standard. Vägen har varken mitträcken eller vajerräcken. Haverikommissionen råder Vägverket att se över hastighetsgränsen på platsen.

Läs
hela