Rekordfå omkom i trafiken
Publicerad 2020-01-08
Förra året blev ett rekordår i positiv bemärkelse när det gäller dödsfall i trafiken.
Aldrig tidigare har så få – 223 personer – omkommit på svenska vägar.
Siffran är en kraftig minskning jämfört med 2018 då 324 omkom och dessutom den lägsta sedan Transportstyrelsen inledde mätningar i början av 50-talet. Generaldirektören Jonas Bjelfvenstam applåderar utvecklingen även om han poängterar varje dödsfall är ett för mycket.
– Det är glädjande och en väldigt positiv utveckling. Samtidigt är det ju faktiskt 223 personer som omkommit i trafiken. Vi vill heller inte dra alltför stora slutsatser av enskilda år, säger han till TT.
Till stor del är det personbilsolyckor som minskat mest, framförallt singelolyckor som jämfört med perioden 2014–18 minskade med 32 procent. Även olyckor där motorcyklar var involverade minskade med nästan en tredjedel jämfört med samma tidsperiod.
Var frustrerade
Samtidigt ska siffrorna sättas i perspektivet att 2018 å andra sidan blev det mörkaste trafikåret på tio år och fick 14 myndigheter att gå samman i en gemensam aktion för att öka trafiksäkerheten inom tre insatsområden: hastighet, nykterhet och säker cykling.
Förhoppningen var att rädda 40–50 liv.
– Vi var frustrerade över den dåliga siffran och kände att vi behövde göra mera. Det har handlat om att poliser blivit mera synliga i trafiken vilket är väldigt positivt men också att bli bättre på hastighetsefterlevnad och infrastruktursatsningar, säger Jonas Bjelfvenstam.
Redan 1997 uppfördes den så kallade nollvisionen att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafikolyckor i Sverige, något som av kritikerna ansett som orealistiskt. Ett delmål har nu varit att högst 220 personer ska förolyckas i trafiken under 2020.
En beteendefråga
Förra årets siffror får nu Jonas Bjelfvenstam att se ännu mer positivt på att nå målet faktiskt kan uppnås.
– Vi ser att det är möjligt. Samtidigt har vi lärt oss att det kan gå upp och ned ganska snabbt. Det är en fortsatt beteendefråga. Man kan bygga om hur många vägar som helst men det krävs också ett personligt ansvar.
För övriga trafikslag blev det dock motsatt utveckling jämfört med 2018. Antalet dödsfall inom luftfart ökade till elva från två efter den tragiska flygolyckan i Umeå i juli då en grupp med fallskärmshoppare förolyckades. Inom spårtrafiken skedde en ökning från 97 dödsfall till 112 medan sjöfarten ökade från 15 till 20.