Trump hyllar sig själv i ny reklamfilm
Spenderade 13 miljoner på ny skrytfilm
Uppdaterad 2017-05-03 | Publicerad 2017-05-02
WASHINGTON. Bara dagar efter att Trump klivit över 100-dagarsgränsen släpps en ny reklamfilm där han hyllar sina framgångar.
– Amerika har sällan sett en sådan succé, säger speakerrösten.
Detta trots att Trump har det lägsta förtroendet av alla presidenter enligt en opinionsundersökning från CNN.
Det var under måndagen som reklamfilmen släpptes av Trumps kampanjkommitté
I den 30 sekunder långa filmen läggs fokus på presidentens bedrifter, bland annat godkännandet av Högsta domstolens nya konservativa domare Neil Gorsuch, hur Trump slopat det ”hänsynslösa frihandelsavtalet” och förmågan att skapa jobb.
– Amerika har sällan sett en sådan succé. Amerika vinner och president Trump gör Amerika great igen, säger speakerrösten i filmen.
Även presidentens skatteförslag som enligt honom själv kommer innebära den största skattelättnaden sedan Ronald Reagans dagar omnämns.
”Historiskt dystra 100-dagar”
Samtidigt passar Trump, som så många gånger om att ge en känga till ”fejkmedierna” som han menar har talat ”negativt om honom”.
– Ni skulle inte få veta detta genom att titta på nyheterna, säger rösten i filmen.
Samtidigt presenteras en ”fake news”-grafik där flera kända journalister och tv-presentatörer hängs ut.
Får betyg F
Både media samt demokraterna i Washington har varit snabba på att trycka på presidentens misslyckanden under hans 100 första dagar – som den tillbakadragna sjukvårdsreformen och det stoppade inreseförbudet.
Den demokratiske ledamoten i USA:s representanthus, Nancy Pelosi, har bland annat kallat Trumps första 100 dagar för ”historiskt dystra” och gav honom betyg F (underkänt) på en presskonferens förra veckan.
En del i Trumps återvalskampanj
Enligt Trump-kampanjen själv har omkring 13 miljoner kronor spenderats på tv-reklamen som sägs vara en del i Trumps strategi att ”tala direkt till det amerikanska folket” uppger ABC News.
Många spekulerar även i att filmen är en del i Trumps återvalskampanj, som även dragit igång genom flera så kallade ”rally” de senaste veckorna.
Något som kan behövas då en opinionsundersökning från CNN visar att Trump inför 100-dagars gränsen hade det lägsta förtroendet av alla presidenter någonsin – bara 44 procent tyckte att han gjorde ett bra jobb.