Experten: De lurar kunderna
Uppdaterad 2014-10-06 | Publicerad 2014-10-04
Rasar mot nya Coca Cola
Nya drycken ”Coca Cola Life” marknadsförs med kopplingar till liv och hälsa.
Men socker och annat onyttigt finns fortfarande kvar.
– Att vilseleda med den typen av namn och signaler, det upprör, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.
Drycken ”Coca Cola Life” är delvis sötad med steviolglykosider, stevia. Det ligger bakom namnet och den gröna färgen.
Näringsfysiologen Fredrik Paulún står bakom bloggen Sockerfritt. Han säljer själv hälsoprodukter och anser att Coca Colas kunder blir lurade.
– I och med att man har en produkt som i grunden är väldigt skadlig och färgar den med en färg som associerar till hälsa och miljö, säger han.
”Missvisande”
Namnet ”Life” är också missvisande, enligt Fredrik Paulún.
Själv läser han noga på innehållsförteckningar. Att drycken innehåller nästan sju procent socker innebär att man får i sig maxdosen per dag genom att dricka en halvliter. Fosforsyra är farlig för skelettet och de sockerkulörer som bruna drycker innehåller är cancerframkallande. Koffein i syntetisk form ökar risken för diabetes, enligt Fredrik Paulún.
”Inte dricka för mycket”
Peter Bodor, pressansvarig för Coca Cola i Sverige, håller inte med om att drycken innehåller något som är farligt.
– Vi hävdar att det är rätt ärliga produkter. Det är inget som är farligt men man ska inte dricka för mycket. Oavsett vad man äter och dricker handlar det om balans. Vi har bara godkända livsmedelsingredienser, säger han.
Att många vill skära ner på socker har fått företaget att lansera produkten, där en del av sockret har bytts ut mot steviolglykosider. Det är utvunnet ur steviaplantan – och ligger bakom den gröna färgen på förpackningarna.
– Vi är medvetna om hälso-debatten och sockerdebatten, som i många fall är överdriven, men vi tar det på allvar, säger Peter Bodor.