Här är företaget som pekas ut som Saabs nya ägare

Publicerad 2012-06-12

Fordonskomponentgruppen: Det kan hota framtida jobb

För andra gången på mindre än en vecka pekas elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden ut som köpare av Saabs konkursbo.

Företaget själv vill inte bekräfta uppgifterna.

Och från andra håll väcker uppgifterna oro.

Elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden, Nevs, vann i går striden mot kinesiska Youngman om att köpa Saabs konkursbo. Det uppger Dagens Industri som hänvisar till en källa som berättar för tidningen att Nevs huvudägare, den svensk-kinesiske affärsmannen Kai Johan Jiang, meddelat den kinesiska myndigheten NDRC att de vunnit affären.

Enligt källan har Nevs och den svenska regeringen kommit överens, och företaget planerar inom kort att hålla en presskonferens.

”Känner inte till uppgifterna”

Elbilskonsortiet själv vill dock inte bekräfta uppgifterna.

– Det är inget som jag känner till. Men vi har lagt ett bud och är intresserade av att förvärva konkursboet. Om och när vi får igenom affären berättar vi det, säger företagets pressinformatör Mikael Östlund till Aftonbladet.

Han vill inte uppge vad budet innebär, men flera anonyma källor har talat om ett bud på 1,8 miljarder kronor, där Saab Parts inte ingår.

Bakom National Electric Vehicle Sweden står holdingbolaget National Modern Energy Holdings med 51 procent av ägandet, registrerat på Brittiska Jungfruöarna. Bolaget ägs i sin tur av ett annat holdingbolag, China Dragon Base Holdings. Bakom dessa bolag står svensk-kinesen Kai Johan Jiang som huvudägare.

Väcker oro

Kai Johan Jiang ligger bakom flera företag med miljökopplingar i Sverige. Hans bolag NBE Sweden försöker exempelvis tillverka etanol av biomassa i en anläggning i Härjedalen.

Vad han har för planer med Saab är oklart. Sannolikt är Nevs intresserade av själva anläggningen och varumärket för att tillverka och utveckla elbilar. Men enligt tidigare uppgifter är företaget också intresserade av bioenergi- och batteritillverkning i Trollhättan.

Att Saabs teknik ska användas enbart för elbilstillverkning väcker oro från underleverantörernas intresseorganisation Fordonskomponentgruppen.

– Är det elbilar man tänker tillverka i Trollhättan så är det, det näst sämsta alternativet efter nedläggning. I dag finns det ingen större volymtillverkning för elbilar, den tekniken ligger 10 eller 15 år framåt, säger Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

Enligt honom hotas framtida arbetstillfällen om Nevs får igenom affären.

– Det bästa alternativet hade varit en köpare som fortsatt med konventionell biltillverkning och vid sidan av utvecklade nya tekniker, där elbilstillverkning ingår, säger han.