Nytt märke – samma gamla skåpmat
Publicerad 2012-03-22
Icas nya lågprisvaror Basic är gamla märket Euro Shopper i ny förpackning.
– Att de inte talar om det för konsumenterna är olyckligt, säger Minna Hellman på Konsumentföreningen Stockholm till Svenska Dagbladet.
Icabutikerna satsar rejält på reklam för sitt nya lågprismärke ”Ica Basic”.
”Vårt billigaste sortiment bland Ica-varorna”, beskrivs produkterna.
Men i själva verket är det utskällda varumärket Euro Shoppers produkter som fått ny skepnad – och det nya namnet Ica Basic, skriver Svenska Dagbladet.
”Olyckligt för kunderna”
Tidningen har talat med Konsumentföreningen i Stockholm, som tycker att övergången är otydlig.
– Meningen är att ersätta Euro Shopper med Ica Basic som har en tydligare avsändare. Att de inte talar om det för konsumenterna är olyckligt både för Ica och deras kunder, säger Minna Hellman, informatör på Konsumentföreningen Stockholm till SvD.
”Har gjort kvalitetsarbete”
På Ica-koncernens pressavdelning säger Sara Hjelm att det bara är en del av Euro Shopper-varorna som är kvar i det nya formatet, och att produkterna kvalitetsförbättrats och ändrats.
– Ica Basic bygger på de bästa varorna inom varumärket Euro Shopper men i samband med att Euro Shopper fasades ut har vi genomfört ett omfattande kvalitetsarbete där vi bland annat har sett över sortimentet, rensat bort produkter och tagit bort onödiga tillsatser, säger hon till tidningen.
Hon hävdar också att utfasningen kommunicerats via pressmeddelanden.