Nytt märke – samma gamla skåpmat

Publicerad 2012-03-22

Kör med gammal skåpmat.

Icas nya lågprisvaror Basic är gamla märket Euro Shopper i ny förpackning.

– Att de inte talar om det för konsumenterna är olyckligt, säger Minna Hellman på Konsumentföreningen Stockholm till Svenska Dagbladet.

Icas Basic-varor.

Icabutikerna satsar rejält på ­reklam för sitt nya lågprismärke ”Ica Basic”.

”Vårt billigaste sortiment bland Ica-­varorna”, beskrivs produkterna.

Men i själva verket är det utskällda ­varumärket Euro Shoppers produkter som fått ny skepnad – och det nya namnet Ica Basic, skriver Svenska Dagbladet.

”Olyckligt för kunderna”

Tidningen har talat med Konsumentföreningen i Stockholm, som tycker att övergången är otydlig.

– Meningen är att ersätta Euro Shopper med Ica Basic som har en tydligare avsändare. Att de inte talar om det för konsumenterna är olyckligt både för Ica och ­deras kunder, säger Minna Hellman, ­informatör på Konsumentföreningen Stockholm till SvD.

”Har gjort kvalitetsarbete”

På Ica-koncernens pressavdelning ­säger Sara Hjelm att det bara är en del av Euro Shopper-varorna som är kvar i det nya formatet, och att produkterna kvalitetsförbättrats och ändrats.

– Ica Basic bygger på de bästa varorna inom varumärket Euro Shopper men i samband med att Euro Shopper fasades ut har vi genomfört ett omfattande kvalitetsarbete där vi bland annat har sett över sortimentet, rensat bort produkter och ­tagit bort onödiga tillsatser, säger hon till tidningen.

Hon hävdar också att utfasningen ­kommunicerats via pressmeddelanden.