Bilstölderna har minskat med 77 procent sedan 2002

Publicerad 2016-04-01

Utländska ligor stjäl bilreservdelar i stället

Bilstölderna har minskat med tre fjärdedelar sedan början av 2000-talet.

Det visar ny statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå.

– Dagens bilar går inte att stjäla med skruvmejsel längre. Ligorna riktar in sig på bildelar i stället, säger Caroline Uliana, presschef på försäkringsbolaget If.

Anmälningarna av fullbordade bilstölder har minskat med 77 procent sedan 2002. Då anmäldes 45 177 stulna bilar, mot bara 10 154 bilar under 2015.

Aftonbladet har tagit fram siffrorna för bilstölder ur Brottsförebyggande rådets statistikdatabas, efter att den slutliga brottsstatistiken för 2015 publicerades i går torsdag.

Lars Stervander, inspektör vid den polisens regionala utredningsenhet i Stockholms län, säger:

– Det finns två huvudorsaker till miskningen. Dyrare bilar är svårare att stjäla i dag, eftersom fabrikanterna utvecklat stöldskydd som är svåra att komma förbi. Stölderna av billigare bilar utan stöldskydd minskar också. Det beror på att 80-talets biltjuvar – amfetaminpundarna – har börjat dö undan.

Litauen pekas ut

I stället har stölderna av bilreservdelar ökat. Försäkringsbolagens organisation Larmtjänst visar i en ny rapport om reservdelsstölder att stölderna av strålkastare, navigationsenheter och krockkuddar ökade med 85 procent mellan 2011 och 2015.

Enligt Lars Stervander utförs de flesta bilreservdelsstölderna av utländska ligor:

– Litauen är centrum för Europas bilstöldsindustri. De importerar stulna bilar och skrotbilar från Europa och USA. En del av skrotbilarna försöker de bygga upp igen, och det är inte lönsamt utan billiga reservdelar. Stulna gps-enheter, rattar med airbags, lyktor går huvudsakligen till Litauen.

Stervander berättar om en litauisk stöldliga som greps för två år sedan i Nacka:

– De greps på bar gärning, för inbrott i tre bilar. Förundersökningen visade att de hade befunnit sig på minst 160 platser ungefär samtidigt som bilinbrott rapporterades på de platserna. Men tingsrätten tyckte inte bevisningen höll. De dömdes för stölderna de hade gripits för, fick några månaders fängelse och kunde lämna tingsrätten som fria män, eftersom de hade varit häktade lika länge. De dömdes inte ens till utvisning.

Anser du att polisen lägger tillräcklig kraft på att hindra reservdelsstölder och bilstölder?

– Nej, det vill jag påstå att man inte gör. Jag är den enda polisen i landet som får jobba heltid med bilstölder.

”De stjäl xenonljus”

Caroline Uliana, presschef på försäkringsbolaget If, pekar också ut utländska ligor som ansvariga för merparten av reservdelsstölderna:

– De kommer med uppdrag att stjäla ett visst antal xenonljus eller rattar. När polisen griper sådana personer är det lugnt i flera månader efteråt, för det är inte många ligor som härjar. Så det är viktigt att polisen ägnar sig åt den brottsligheten.

Trots startspärrar och elektroniska nycklar händer det alltså ändå att nya bilar stjäls:

– Men i 70 procent av fallen stjäls de med originalnyckeln. Man har brutit sig in i någons hem och tagit nyckeln, eller på ett gym eller en restaurang, säger Uliana.

Hon och Lars Stervander pratar också om tekniskt avancerade bilkapningar, men menar att de är mindre vanliga:

– Man tror att man låser bilen, men så ligger någon i buskarna och stör signalerna från bilnyckeln, så att bilen inte låses.

Så man ska alltid känna på låset innan man lämnar bilen?

– Ja, säger Caroline Uliana.

Hon berättar att flera bilföretag i samarbete med försäkringsbolagen börjat sätta in spårsändare i nya bilar:

– Det är som en gps, som visar var bilen är. Vi har många gånger hittat stulna bilar med spårsändare innan de lämnat Sverige. Det kan handla om tre-fyra bilar i en täckt lastbil på väg ut ur landet.

Följ ämnen i artikeln